Articole
Inregistrari 1 - 13 din 13
1. Arta Negocierii [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Arta Negocierii |
Se ştie că pentru a reuşi �n viaţă, adesea pe l�ngă profesionalism, ceea ce �nseamnă o foarte bună cunoaştere şi stăp�nire a unui domeniu oarecare de activitate, mai sunt necesare şi abilităţile �ncadrate �n grupa competenţelor sociale, axate pe aspecte ca relaţionare, comunicare eficientă, iniţiativă şi prezenţă socială, independenţă şi autonomie. Plec�nd de la aceste competenţe primare se construiesc altele mai complexe precum competenţele privind negocierea ori conducerea managerială. Deoarece aproape toate activităţile de natură socială pot fi văzute ca schimburi ori tranzacţii �n cel mai larg sens al cuv�ntului(desigur nu doar comerciale), toate aceste activităţi pot fi rezolvate şi intermediate prin negociere. Negocierea reprezintă �n fapt efortul părţilor de a se pune de acord �n privinţa termenilor unei tranzacţii. Subiectele supuse tradiţional negocierii �n domeniul muncii sunt salariul, timpul de muncă, sarcinile curente şi gradul de �ncărcare cu sarcini, poziţia �n cadrul unei companii, durata concediului, sistemul de bonusuri şi comisioane,alte beneficiile secundare (telefon,prime... ). Negocierile apar atunci c�nd �n principiu ambele părţi sunt de acord că au nevoie una de cealaltă dar �ncă nu se pot hotăr� �n privinţa echivalenţei exacte �ntre termenii cererii şi termenii ofertei. Ce este extrem de important din punct de vedere psihologic �ntr-o negociere este faptul că �valoarea� obiectului supus tranzacţiei are o importantă componentă subiectivă. Dacă aceasta ar avea o valoare definitivă, obiectiv stabilită, practic nu ar mai exista negociere. Adică �n funcţie de nevoile proprii şi de forţa de care dispun, părţile conferă propria valoare unui bun. Dar această evaluare suportă modificări �n timp, sub influenţa unor factori persuasivi. Exact aici intervin cel mai mult competenţele sociale �n determinarea succesului negocierii, mai precis �n capacitatea de a determina nevoile celuilalt, �n capacitatea de a determina care sunt resursele pe care celălalt se bazează şi care este marja sa de compromis, la care se adaugă persuasiunea şi chiar abilitatea de a crea iluzii. Negocierile nu se poartă neapărat la masa negocierilor şi nici numai cu superiorii. Negocierea se poartă �ntre oricare două persoane �ntre care există un schimb. Nici nu au neapărat o durată determinată. Negocierea salariului, cel puţin �n faza angajării este mai degrabă o iluzie. �n această fază, fără a accepta un compromis major �n ceea ce priveşte suma potrivită, deoarece angajatorul acceptă să facă o investiţie de �ncredere �n cineva despre care nu ştie chiar tot, este bine să se cadă de comun acord asupra unei sume de start, indexabilă �n timp �n funcţie de performanţă. Adevăratele negocieri pot �ncepe după 3-6 luni de la angajare, c�nd deja se poate acţiona după o poziţie de forţă, �n raport cu competenţele deja dovedite. Negocierea este continuă �nsă deoarece ambele părţi pot aduce �n discuţie o serie de elemene compensatorii care au apărut �ntre timp. Negocierile cu superiorii sunt dificile deoarece există o diferenţă de statut şi putere şi �n plus există pericolul unor repercursiuni de altă natură, cum ar fi controlarea prea strictă a programului ori refuzul unor zile libere. . etc. Negocierile cu colegii sunt de asemenea dificile deoarece aceştia pot practica un anumit şantaj emoţional dar sunt mai accesibile deoarece există foarte multe elemente de sprijin şi schimb reciproc. Momentul iniţierii unei cereri este important. Aprecierea corectă a gradului de energie pe care celălalt o poate investi �ntr-un refuz la un moment sau altul, disimularea unei cereri �ntr-o ofertă, prezentarea beneficiilor şi determinarea valorii subiective a unui bun sunt aspecte elementare �n orice negociere. Deoarece negocierea este o artă care se deprinde �n timp şi care trebuie exersată continuu, dar ale cărei beneficii sunt incontestabile(inclusiv �n viaţa privată), fiecare ar trebui să �nceapă un demers de abilitare �n acest sens. Sistemul exerciţiilor �n diadă este foarte bun pentru �nceput. Mai exact, două persoane care convin ca atare �n baza interesului comun pentru acest subiect, iniţiază o serie de jocuri care presupun cerere-ofertă. Jocurile pot fi organizate ad-hoc specul�nd idei de moment. De exemplu: cine se duce să cumpere cafeaua, ori cine răspunde la telefon. Sau ce trebuie făcut pentru ca celălalt să se mute la/de la altă masă. Se pot concepe treptat situaţii mai complexe care să reconstituie subiectele importante propriului domeniu de activitate. De exemplu se pot simula negocieri privind salariul ori o promovare, ori accesul la o specializare ori tranzacţii comerciale de v�nzare-cumpărare. Simul�nd astfel de situaţii, partenerii de joc devin conştienţi de posibile argumente ori obiecţii puternice �ntr-o discuţie şi se antrenează pentru �ntrevederea reală. Autoobservarea privind limbajul şi curajul de a face anumite propuneri, va fi obligatoriu dublat de feed-back-ul partenerului de joc care vine cu propriile sale observaţii, comnic�nd zonele �n care a simţit că �n mod real s-a g�ndit să cedeze şi ce ar mai fi trebuit ca să se lase convins(ceea ce �n mod real nu se �nt�mplă). Adesea nici nu există percepţia unor negocieri explicite. Dar este suficient să fie �decupată� orice jumătate de oră, este suficient să fie developată orice discuţie pentru a putea număra o �n fapt �ntreagă serie de oferte şi refuzuri curente. Acesta �n fapt chiar este un exerciţiu de dezvoltare a abilităţilor de negociere care poate fi �nceput chiar cu prima persoană �nt�lnită. |
2. Autoevaluarea [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Autoevaluarea |
Ziarele anunţă la rubrica Locuri de Muncă o serie de posturi disponibile. Agenţiile de Plasament, fie ale statului, fie private oferă şi ele o altă serie de locuri de muncă. Se caută: economişti, contabili, ingineri... Desigur. Dar �n fapt se caută profesionişti. Aceasta e ideea angajatorului. Acesta are nevoie �ntr-adevăr de un inginer, dar el poate primi 200 de CV-uri pentru doar două poziţii pe care le are, 200 de candidaţi dintre care �şi va alege oamenii. Ideea este că acesta are nevoie de un om care să �i ofere performanţă, un om care să aducă beneficii firmei, să se achite deplin de obligaţiile curente, un om onest şi loial, de �ncredere, muncitor şi responsabil. Fie că ne aflăm �n căutarea unui loc de muncă, fie că deja avem unul, �n permanenţă trebuie să ne �ntrebăm ce avem noi mai mult dec�t alţii de oferit, care sunt calităţile care ne definesc şi ne propulsează �n c�ştigători, care sunt beneficiile celui care �mi oferă un post de muncă. Practic, printr-un contract de muncă se stipulează că angajatul �şi vinde forţa sa de muncă anagajatorului. Ori oamenii sunt conştienţi �n primul r�nd de nevoile lor şi mai puţin de nevoile angajatorului. Strict din acest punct de vedere, interviul de angajare nu este cu nimic diferit de o tranzacţie, �n care se �nt�lnesc două părţi: una dintre părţi reprezintă cerea, cealaltă parte reprezintă oferta. Ori dacă oferta nu e de calitate, normal solicitantul nu cumpără. Tot mai mulţi angajatori, acţion�nd �n plan privat şi �n interes propriu sunt direct interesaţi de valoarea comercială a unei persoane, de măsura �n care acesta e capabil ca prin activitatea desfăşurată să acopere costurile curente, inclusiv salariul şi aceasta cel puţin, dacă nu mai mult. Ori tot evident, această calitate e rezervată profesioniştilor. �ntrebarea pe care trebuie să ne-o punem atunci, este: �sunt eu un profesionist ?� , �Am capacitatea să conving pe cineva că sunt un profesionist, merit această �ncredere?�. Şi dacă da, �n ce poate vedea acesta profesionalismul meu?. Pe cine va alege angajatorul, �n condiţiile �n care la un interviu, la clasica �ntrebare: �Puteţi enumera c�teva dintre calităţile (şi defectele) Dvs.? � se obţin acelaşi clasice şi banale răspunsuri: �Sunt un om responsabil, muncitor, punctual... �. Deşi at�t de cunoscută şi previzibilă, această �ntrebare răm�ne una dintre cele mai relevante pentru intervievator datorită răspunsului pe care nu-l primeşte. Adică un răspuns creativ, bogat �n conţinut şi �n legătură cu poziţia pentru care se candidează. Un profesionist �nsă, ştie să aducă ceva diferit, descoperind o parte dintre calităţile sale, dar nu printr-un răspuns direct tip enumerare ci printr-un răspuns complex, situaţional şi �n legătură cu experienţele profesionale �nt�lnite �n carieră. �n plus el comunică angajatorului ceea ce acesta vrea şi are nevoie să audă: �eu sunt un om care �ţi va aduce beneficii ! �. De ce? Deoarece �mi cunosc foarte bine meseria(lucru posibl de dovedit fie prin experienţa profesională acumulată, fie prin studiile parcuse şi rezultatele academice), lucrez bine şi eficient şi �n plus pot acoperi şi viitoarele necesităţi, �ncă neprevăzute. Un profesionist este capabil să evalueze modul curent de derulare al activităţii şi să vină cu soluţii de optimizare. Practic solicitantul trebuie să se transpună complet �n poziţia angajatorului şi să se evalueze tranşant. El dovedeşte (şi nu doar afirmă) siguranţă de sine �n m�nuirea conceptelor proprii domeniului său de activitate, complexitate şi profunzime �n aprecierea dificultăţilor activităţi respective şi deshidere către nou. Este relaxat şi creativ. Un profesionist este autentic, iar calitatea este uşor de remarcat. |
3. Ce poti observa la interviu? [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Ce poti observa la interviu? |
Interviul constituie un moment unic �n parcursul către un nou loc de muncă, datorită bogăţiei informaţiilor care se pot aduna despre o persoană �ntr-un timp relativ scurt, c�t şi datorită complexităţii deosebite la care se poate ajunge, �n cazul �n care se �nt�lnesc un intervievator profesionist şi respectiv un candidat bine pregătit şi care ştie ce vrea. Calitatea unui interviu depinde �n egală măsură de ambii participanţi la dialog. Cei mai mulţi candidaţi sunt perfect conştienţi de faptul că interviul reprezintă o şansă reală de a merge mai departe către angajare, dar şi o şansă de perfecţionare personală prin �confruntarea� cu sine şi cu cerinţele postului, şi prin efortul de pozitivare(şi mobilizare) pe care trebuie să �l facă pentru a c�ştiga, �ntr-un proces care se aseamănă destul de mult cu o competiţie. Dar competiţia este �n primul r�nd cu sine şi abia apoi cu ceilalţi. �n acest sens orice punct c�ştigat este bine venit, iar interviul poate să aibă loc o singura data. Tocmai din acest motiv efortul candidaţilor de a convinge trebuie să fie consistent �ncă de la �nceput. Pentru a c�ştiga candidaţii trebuie nu doar să fie foarte buni profesionişti, ci şi să �nţeleagă foarte bine natura interviului. Cele mai importante caracteristici ale interviului face-to-face, care �l deosebesc de alte tehnici de (inter)cunoaştere sunt interactivitatea şi observaţia directă. Interviul este puternic impregnat de subiectivitate, motiv pentru care �n ansamblul tehnicilor folosite ca mijloace de evaluare şi selecţie, este departe de a fi pe primele locuri. Totuşi niciodată angajatorul nu va renunţa la interviu deoarece este şi �n logica firii, ca angajatorul să-l cunoască personal pe viitorul angajat sau coleg şi să se asigure cel puţin iniţial de compatibilitatea umană cu acesta. Un intervievator profesionist este mult mai obiectiv, deoarece foloseşte interviul ca tehnică structurată şi are experienţă �n evitarea capcanelor subiectivităţii. Totuşi aceştia vor fi �nt�lniţi doar �n companiile de recrutare sau �n organizaţiile care au departamente HR. Este important de aceea ca la r�ndul său candidatul să facă şi el efortul de a răspunde celor două caracteristici principale ale interviului şi să �nţeleagă subiectivitatea evaluatorului său, mai ales dacă acesta nu este un profesionist. Nu doar candidatul trebuie să fie evaluat, din cealaltă parte, candidatul trebuie să evalueze şi el. Astfel va fi prins �ntr-o serie de procese cognitive solicitante căreia va trebui să ştie să-i facă faţă: va trebui să se concentreze pe răspuns, să observe şi să se autoobserve. Accentul candidaţilor cade mai ales pe primul demers şi secundar pe celelalte, observaţia şi autoobservaţia făc�ndu-se �n postanaliză, ceea ce este bine oricum, dar �n raport cu postul pentru care s-a candidat poate fi prea t�rziu. La interviu candidaţii se prezintă cu o anumită imagine despre ceea ce s-ar cere(aştepta) de la ei, imagine care este construiă pe ceea ce ştie candidatul despre angajator, despre postul oferit şi despre cerinţele explicite din anunţul de prezentare. Aceste informaţii sunt �nsă doar un punct de plecare �n construirea strategiei de abordat la interviu, strategie care �nsă va trebui adaptată �n timp real, �n faţa intervievatorului, deoarece informaţiile anterioare sunt prea puţine. Adaptarea �n timp real se face prin observaţie. Candidatul va trebui să facă o metaanaliză constantă a interviului şi dialogului la care este invitat. Care este primul mesaj care i s-a transmis, a fost intenţionat sau nu, există un scop ascuns, l-a �nţeles corect, există posibilitate şi unor interpretări secundare... ? Există un plan al interviului, acesta evoluează crescător �n ideea acumulării căror informaţii predominant? Aşadar el va trebui să observe situaţia dar şi pe intervievator. La r�ndul său intervievatorul ţine la interviu tocmai pentru că poate să-l observe direct pe candidat. El urmăreşte să vadă �n ce măsură acesta corespunde cu profilul ideal pe care şi l-a creionat. �n principiu va urmări o serie de aspecte standard, pe care le urmăreşte la orice interviu, indiferent de natura postului oferit şi o altă serie de aspecte care sunt personalizate, �n funcţie de profilul ideal pentru acel job. Astfel din prima categorie el �şi poate propune să urmărească ţinuta, tonusul general, siguranţa de sine, gradul de stabilitate şi maturitate emoţională, seriozitatea, �ncrederea ce poate fi acordată candidatului. Pe de altă parte, pentru un post de conducere el poate urmări �n plus şi charisma, stilul relaţionării directe, capacitatea de dialog, stilul şi capacitatea decizională, dominanţa, independenţa �n g�ndire, gradul de deschidere către nou, ori toleranţa şi flexibilitatea. Pentru un post �n PR poate urmări �nsă creativitatea, spontaneitatea şi dezinvoltura, limbajul şi vocabularul, fluenţa �n exprimare, sociabilitatea... Intervievatorul �l pune pe candidat �ntr-o serie de ipostaze pentru care �ntrebările acţionează ca şi stimuli declanşatori nu doar ale răspunsurilor verbale ci şi ale unei �ntregi serii de răspunsuri nonverbale şi reacţii vegetative. Adesea acestea pot fi chiar mai importante dec�t răspunsul �n sine, ori se interpretează �n relaţie cu acesta, ca şi cheie de validare. Direcţia privirii, ritmul respiraţiei, transpiraţia m�inilor, paloarea sau �mbujorarea, inflexiunile vocii, pot trăda agitaţia, nesiguranţa, neliniştea candidatului. Deşi mult mai liniştit dec�t candidatul, nesupus unui stres de confirmare al valorii personale dat de competiţie, şi intervievatorul transmite mai mult sau mai puţin conştient o serie de informaţii candidatului, informaţii care decriptate corect pe loc pot asigura succesul. Intervievatorul este o persoană care lucrează deja pentru angajator şi care deci a fost acceptat �n urma unui interviu. El poate fi de aceea privit ca model de către candidat, dar evident �n mod parţial. Dacă este aşa, atunci candidatul se poate �ntreba: ce anume a atras şi cum anume a convins persoana din faţa mea angajatorul, pentru a fi la r�ndul său angajat? Care sunt valorile interesante pentru angajator şi pe care le deţine intervievatorul(�n afara competenţelor profesionale care se presupun prezente)? Intervievatorul poate fi �nsă chiar viitorul şef direct ori patronul afacerii, ceea ce oferă o altă serie de informaţii, foarte preţioase. Astfel dacă este vorba chiar de şeful direct candidatul poate �ncerca să observe la r�ndul său care este stilul acestuia de relaţionare(direct, abrupt ori studiat şi complex), dacă acesta foloseşte mai degrabă cuvinte cu conţinut concret şi este pragmatic, ori din contra este sofisticat �n exprimare şi pedant. Dacă este repezit ori dinamic ori dacă este liniştit şi planificat. Dacă este dominant sau nu, şi dacă �n consecinţă ar prefera o persoană forte ori din contra un om mai liniştit. Efortul candidatului este deci invers: de a �nţelege care este candidatul dorit de angajator. Pe de altă parte candidatul trebuie să ia o decizie privind propria disponibilitatea de a se integra �ntr-un anume colectiv, şi acest lucru �l poate face doar �n �nt�lnirile directe. Dacă a acceptat un post, iar mutarea �n noul post este condiţionată de părăsirea celui vechi, decizia trebuie să fie bine c�ntărită. Chiar dacă oferta financiară este acceptabilă, �n medie după 4-6 luni o persoană va pleca �n căutarea unui mediu care să-i fie propice inclusiv �n ceea ce priveşte climatul. Dacă �nt�lnirea se desfăşoară cu un psiholog ori specialist consultant HR, �nt�lnirea se constituie şi �ntr-o oportunitatea de a �nvăţa despre interviu de la un profesionist, de a observa care sunt temele principale ale discuţiei şi care sunt �ntrebările care sunt puse. �n felul acesta aria situaţiilor posibil de �nt�lnit şi experienţelor de interviu se extinde prin construirea unui reper. Aceste interviuri pot fi folosite apoi ca mijloc de evaluare al altor interviuri, de data aceasta desfăşurate cu angajatorul. Observaţia trebuie să �nceapă �ncă �nainte de a intra �n locul de desfăşurare al interviului, cu studierea plasamentului, clădirii ori uşii de la intrare. Apoi continuă cu primul om �nt�lnit acolo, cu atmosfera generală, cu dinamica locului, circulaţia oamenilor, stilul decorărilor interioare, impresia pe care o crează acel spaţiu: prezenţa plantelor, ordinea sau dezordinea de pe birouri, ţinuta angajaţilor, mobilierul şi dotarea birotică. Desigur aceste elemente nu trebuie doar observate, ci şi interpretate corespunzător. Simplul fapt al existenţei unor plante de exemplu, �n afară de aspectul decorativ, oferă informaţia că acolo este un mediu �ecologic�, unde confortul uman este apreciat, exist�nd elemene de căldură şi nevoie de frumos ori sensibilitate. �n plus acela este un mediu �n care plantele pot supravieţui, av�nd loc şi grija corespunzătoare. Concluzia este directă şi simplă apropo de oamenii care lucrează acolo ori de concepţiile managerului privind mediul de lucru propice. Practic din acest demers o persoană poate afla care sunt valorile unei companii, �n funcţie de care �şi va şi selecta oamenii. Biroul şefului poate fi citit �n aceiaşi cheie şi deci poate oferi informaţii despre omul care este acesta. Un alt detaliu semnificativ poate fi de exemplu distanţa observată dintre biroul acestora şi spaţiul de lucru concret al angajaţilor, element �nsă care trebuie interpretat şi �n relaţie cu arhitectura clădirii. Ori de exemplu relaţia manifestă dintre subordonaţi şi şef, atunci c�nd aceştia sunt �mpreună: există o anumită deferenţă �n prezenţa lui, comunicarea este formală sau informală, distanţa fizică este mai mare sau mai mică dec�t spaţiul de lucru...etc. Elementele care se pot constitui �n teme ale observaţiei la interviu sunt nenumărate dar pot fi clasificate sumar ca elemente care ţin de: spaţiu, oameni şi climat. Iată deci că �n doar o jumătate de oră, intensitatea schimburilor informaţionale �ntre cele două părţi poate fi maximă. O organizaţie nu este dec�t rar �n mod voit opacă, ea �şi transmite concepţia şi viziunea ca parte a schimbului pe care �l are cu societatea şi economia. Solicitanţii trebuie doar să aibă capacitatea şi interesul de a �culege� informaţiile plasate peste tot. |
4. Cele 5 Etape pana la Interviu [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cele 5 Etape pana la Interviu
Statisticile arata ca mobilitatea pe piata de munca a crescut mult in ultimii ani, aceasta fiind o urmare a unei economii mondiale mult mai dinamice, in crestere, care creaza noi oportunitati de cariera si chiar noi industrii in care cei interesati isi pot construi o cariera. De exemplu una dintre cele mai puternice industrii emergente este industria �e� care se refera la o intreaga serie de posturi de munca aferente domeniului online: e-banking, e-commerce, e-market research, oferte de munca ce nici nu puteau fi concepute acum 5 ani.
Intr-o economie in continua miscare, balanta puterii s-a schimbat astfel in favoarea profesionistilor bine pregatiti si cu capacitate de adaptare care sunt practic vanati de marile companii, in continua cautare de tinere talente. Deoarece oportunitatile de cariera se inmultesc cu fiecare zi, fiecare dintre noi se poate gandi daca nu este poate momentul sa schimbe nu doar jobul, ci chiar cariera profesionala. Chiar si in conditiile unei carente de personal pe piata, desigur, procesul schimbarii jobului trebuie privit cu maturitate deoarece sunt cautati doar cei care pot garanta rezultate in jobul pentru care candidateaza. Secretul schimbarii locului de munca sau a carierei sta de aceea in pregatirea acestei miscari. Dreptul de a participa la un Interviu se castiga si nu este garantat de trimiterea CV-ului. Daca vrei sa iti cresti sansele de a ajunge la interviu, fata in fata cu angajatorul, atunci trebuie sa parcurgi urmatorii pasi:
- Clarificarea personala. Aceasta etapa vizeaza clarificarea personala privind optiunile de cariera si caracteristicile noului post de munca, in termeni precum: deadline al schimbarii celui existent, tip de companie vizat, tip de program de lucru si nivel de workload acceptat, target de salariu, schema de beneficii, planuri de viitor. Aceste clarificari sunt esentiale din doua motive: in primul rand ca alegerea corecta iti va da energia si entuziasmul de a depasi orice piedici si de a convinge chiar si pe cei mai pretentiosi angajatori ca esti candidatul potrivit. In al doilea rand deoarece aceste clarficari sunt importante in procesul de cautare, identificare si selectie a ofertelor disponibile. Sunt candidati care atunci cand trimit un Cv in atentia unei agentii de recrutare, afirma in scrisoare de intentie ca sunt interesati si disponibili pentru �orice�, cu conditia sa fie un job bine platit intr-o companie multinationala. Acest tip de abordare, diminueaza masiv sansele de angajare tradand superficialitate si lipsa de interes pentru o activitate anume, deoarece nu trebuie uitat, salariul este o plata a unui serviciu efectuat si nu o plata in avans.
- Realizarea CV-ului. Gandeste-te ca esti angajator si ai nevoie de oameni buni. Gandeste-te ca printre candidatii care aplica ai primi exact CV-ul pe care il ai acum si foarte obiectiv, incearca sa estimezi daca aflat de partea cealalta a baricadei ai considera ca acel CV este unul interesant. Secretul unui bun CV sta deci in capacitatea de autoevaluare corecta si interesul si nevoia de a-l personaliza astfel incat angajatorul sa vada in el plus-valoare. Trimiterea CV-ului nu este niciodata o garantie privind un interviu, iar angajatorul nu are nici o obligatie sa te cheme pe tine. Daca intelegi acest lucru atunci intelegi ca trebuie sa muncesti putin pentru ati castiga acest drept. Pana la urma CV-ul este cartea ta de vizita, primul contact pe care il are angajatorul cu tine. Deci nu ezita nici un moment sa iti faci CV-ul perfect. Desigur, experienta profesionala propriu zisa nu poate fi inlocuita de nimic, dar o forma excelenta iti poate aduce puncte in plus daca te vei afla la concurenta cu un CV de aceiasi valoare si asta pentru ca un CV bine facut din punct de vedere formal arata interes, preocupare, motivatie si atentie din partea autorului, aspecte care sunt "citite" de catre recruiter si interpretate ca venind din partea unei persoane responsabile si mature. Un CV devine mult mai convingator daca la fiecare post de munca avut, adaugi o sectiune de Realizari, practic rezultatul concret al muncii tale, Orice proiect, imbunatatire pe care ai adus-o poate deveni semnificativa prin aceea ca CV-ul nu trebuie sa fie doar un istoric al activitatii profesionale, ci si o oglinda a competentelor de care ai dat dovada si a realizarilor cu care te poti mandri. Daca esti la inceput de cariera atunci adu in discutie referate, proiecte realizate in facultate, comunicari stiintifice, diplome ale cursurilor de formare pe care le-ai urmat.
- Obtinerea referintelor si a scrisorilor de recomandare. Recomandarile au fost si vor continua sa fie intotdeauna unul dintre cele mai puternice argumente in ascensiunea in cariera. Nici un test profesional sau de cunostinte, nici un asesment center nu egaleaza feed-back-ul pe care il poata da activitatea curenta si rezultatele obtinute. Tine de aceia legatura, si pastreaz-o, cu cei care te-au cunoscut si au lucrat cu tine deoarece fie ca esti la inceput de cariera, si singurul tau asset sunt in fapt recomandarile, fie ca este pe o pozitie foarte inalta iar atunci recomandarile superiorilor sau colaboratorilor sunt o garantie in plus a capacitatii profesionale si a responsabilitatii de care ai dat dovada. Solicita fiecaruia si o Scrisoare de recomandare pe care apoi sa o poti prezenta la cerere sau solicita-le acordul inainte de a-i trece la rubrica de Recomandari in Cv-ul tau.
- Identificarea ofertelor de munca incepe inca din faza de clarificare si este strans legata de aceasta. Astazi accesul la oferte de munca este mai facil ca oricand. Sunt nenumarate site-uri de locuri de munca, exista ziare si reviste specializate, agentii de recrutare care construiesc in permanenta baze de date, targuri de locuri de munca, si desigur networking. Nu in ultimul rand, aplicatiile spontane, direct in atentia angajatorului pot da rezultate spectaculoase in cazul in care acestea sunt oportune. Fa o selectie atenta a acestor oferte si aplica doar la posturile care se integreaza in zona ta de interes, deoarece determinarea, interesul si entuziasmul de care vei da dovada se vor simti cu certitudine la interviu. Pe de alta parte, daca lucrezi cu o agentie de exemplu, nehotararea in ceea ce priveste tipul de pozitii care te intereseaza s-ar putea sa te coste relatia pe termen lung cu acea agentie. Daca in schimb optiunile tale sunt foarte clare, agentia va lucra in folosul tau si te va chema de fiecare data cand va avea o oferta clara, in conformitate cu specificatiile primite de la tine.
- Redactarea scrisorilor de intentie. Scrisoarea de intentie este un accesoriu important al CV-ului. Nu este intotdeauna solicitata si nici necesara, multi angajatori neavand nevoie de o scrisoare de intentie. Totusi, mai ales daca aceasta este solicitata, Scrisoarea de Intentie poate face diferenta tocmai prin aceea ca ofera un mijloc de comunicare mai libera cu angajatorul iar acesta exact acest lucru urmareste. Esential pentru succesul unei scrisori de intentie este personalizarea. Fa referire explicita la anuntul la care raspunzi, la postul vizat, chiar la data la care ai luat contact cu oferta de angajare. Mentioneaza clar in corpul scrisorii numele companiei ofertante si arata ca esti la curent cu informatii privind angajatorul. Vorbeste despre trecutul tau profesional prin prisma pozitiei oferite si nu repeta sectiuni intregi din CV. Exprima-ti interesul si adu argumente convingatoare in relatie cu pozitia vacanta. Multi folosesc scrisori de intentie generice si schimba doar numele pozitiei si al angajatorului. Un recruiter profesionist nu se va lasa pacalit astfel. Scrisoarea de intentie, mai mult decat CV-ul este destinata sa iti reflecte personalitatea, capacitatea si abilitatea ta de a te exprima, motivatia pentru job. O scrisoare de intentie care nu te reprezinta, te dezavantajeaza. Desigur, nu strica sa te inspiri din modelele de scrisoare de intentie foarte accesibile pe internet, dar doar atat: sa te inspiri!
Succes,
5. Cine esti TU? [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cine esti TU? |
Ce aţi face dacă aţi avea un miliard de lei? O �ntrebare aparent nevinovată care destinde atmosfera şi dă oamenilor şansa să viseze. Lăsaţi suficient de mult timp să viseze, unii oameni ajung repede să-şi deschidă sufletul vorbind de �mpliniri, bucurii şi realizări, ori afaceri de pus �n practică. Oamenii prind viaţă adesea plec�nd de la această �ntrebare, şi prinşi de entuziasm, ajung să �ngrămădească mai mult dec�t ar putea realiza cu un miliard. �n fapt acesta este de altfel şi scopul �ntrebării: să permită exprimarea propriilor vise. Dar bucuria de a visa durează puţin şi este lipsită de consistenţă, pentru că, �ntrebaţi care ar fi un venit satisfăcător pentru ei, oamenii dau răspunsuri care se situează �n jurul unor sume aproximative de 200-300$. Adică doar at�t c�t să poată trăi de pe o zi pe alta, achit�ndu-şi toate obligaţiile. �ntrebaţi de asemenea ce �şi doresc pe termen lung, adică 3-5 ani, adesea oamenii sunt puşi �n dificultate pentru că nu s-au g�ndit niciodată at�t de departe. Orizontul de planificare de abia dacă se �ntinde pe 1-2 ani. �n concluzie visul este vis, iar realitatea realitate. |
6. Cum sa atragi atentia ? [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cum sa atragi atentia ? |
Se ştie că mulţi dintre cei care reuşesc �n viaţă nu sunt neapărat cei mai competenţi sau �nzestraţi. Ceea ce nu �nseamnă că valoarea şi calitatea umană nu sunt de preţuit, cu at�t mai mult cu c�t o condiţie umană superioară este aducătoare de satisfacţii prin sine. Despre unii dintre cei care reuşesc se spune că au avut noroc. Dar un foarte �nţelept proverb spune că norocul este cum şi-l face omul. Cauzele succesului profesional, personal sau financiar sunt multiple, dar �ntr-un fel sau altul, toate conduc către aceiaşi idee: �nt�mplător sau nu, cei care au reuşit sunt cei care au ştiut să atragă atenţia, să se deosebească prin ceva de ceilalţi. Se mai spune şi că reclama este sufletul comerţului, dar de asemenea, oric�t de adevărat ar fi acest lucru, la fel de adevărat este şi faptul că nu ne putem mulţumi la nesf�rşit cu ambalajul. Adevărul este deci undeva la mijloc:nu este suficient doar să atragi atenţia, este necesar ca �n consecinţă să existe o ofertă consistentă şi de calitate. Care sunt aşadar informaţiile şi comportamentele care reuşesc să atragă atenţia asupra noastră, astfel �nc�t cel puţin să existe şansa de a ne pune �n evidenţă calităţile personale? Hainele, comportamentul, atitudinea, cunoştinţele, voinţa, determinarea, priceperea. . . toate acestea, fiecare �n parte şi uneori niciuna. Nu există un răspuns miraculos, o cheie unică a succesului. �ntr-un mediu extravagant, extravaganţa este ceva banal. Aşadar nu trebuie ca cineva să �ncerce cu tot dinadinsul să fie aparte. 1. Ca să ieşi �n evidenţă este suficient să vrei să fii mai bun m�ine dec�t azi. De ce? Deoarece marea majoritate a oamenilor, doar �şi doresc acest lucru, dar nu �l vor cu adevărat, pentru că din păcate oamenii sunt prea preocupaţi să supravieţuiască, astfel �nc�t r�m�ne prea puţin timp şi energie pentru a vrea cu adevărat să reuşească. 2. Un alt lucru care atrage atenţia este determinarea �n a nu face compromisuri. Compromisul �nseamnă acceptarea neputinţei de a obţine mai mult. Deşi niciodată valoarea nu este dată de preţ, compromisul �nseamnă nu a renunţa la preţ, ci a renunţa la valoare. Deoarece marea majoritate a oamenilor fac compromisuri, pentru ca cineva să iasă �n evidenţă este suficient să nu facă deci compromisuri. 3. Dacă vrei să ieşi �n evidenţă aplică principiul c�ştig/c�ştig. Adică fii generos şi lasă-i şi pe alţii să c�ştige, �n conformitate cu munca şi efortul depus. Toată lumea aplică principiul c�ştig/pierdere. Adică fiecare �şi maximizează c�ştigul, �n detrimentul celuilalt, pentru că zic aceiaşi: toată lumea aplică principiul căştig/pierdere, deci soluţia c�ştig/c�ştig este idealistă. Dar chiar bunul simţ confirmă că �ntr-o tranzacţie nimeni nu poate fi de acord să piardă. Soluţia c�ştig/c�ştig este normală, şi singura care pe termen lung poate duce la creştere. O lege universală a echilibrului �mpiedică aplicarea la nesf�rşit a soluţiei c�ştig/pierdere care de fapt este egală principial vorbind cu soluţia pierdere/pierdere. De aceea, dacă vrei să ieşi �n evidenţă aplică soluţia c�ştig/c�ştig. 4. Fii proactiv, mai fă un pas �nainte. G�ndeşte �n avans şi anticipează. Comoditatea este prima mare tentaţie a celui care depăşeşte condiţia de supravieţuitor. Deci nu te aşeza prea bine �căci cine stă, să ia aminte să nu cadă�. 5. Dacă vrei să fii diferit, recunoaşte-şi greşeala, fii cinstit nu doar cu tine ci şi cu ceilalţi. A ne recunoaşte greşelile este probabil unul dintre cele mai grele lucruri, mai ales �ntr-o societate agresivă. Dar a nu ne recunoaşte greşelile devine cu timpul obişnuinţă şi condiţie a existenţei, deoarece a greşi este omenesc. Aşadar, cum nu putem să nu greşim, a nu ne recunoaşte greşelile va deveni un principiu de viaţă. Iar dacă aceasta devine principiu de viaţă, atunci �n plan personal avem echivalentul pierderii de sine, iar �n plan social, societatea, prin fiecare dintre membrii săi devine şi mai agresivă. Aşadar, c�nd faci o greşeală, recunoaşte pe loc şi corectează imediat. 6. Fii liber. Află care sunt lanţurile care te limitează şi eliberează-te. Libertatea este situată �n primul r�nd �n plan conceptual. Liberi sunt cei care au �nvăţat să g�ndească, dincolo de clişee. Libertatea este adusă de cunoaştere, de adevăr. Marea majoritate a oamenilor �ncetează să �nveţe sistematic şi consistent după o anumită vărstă, destul de timpurie de altfel. Este adevărat că de �nvăţat, �nvăţăm �ntreaga viaţă, dar fă o listă a cărţilor citite �n ultimul an. Sunt cel puţin 10? Şi ce fel de cărţi sunt? 7. Află cine eşti. Pănă şi o furculiţă are instrucţiuni de utilizare, dar omul? Şi totuşi, marea majoritate a oamenilor nu se cunosc pe sine. Dacă vrei să fii diferit, află cine eşti. Şi atunci vei fi �mpăcat cu tine. S-ar putea să nu �ţi mai doreşti să fii diferit, ori să atragi atenţia. S-ar putea să �şi doreşti pur si simplu să fii OM, dar c�ţi �şi doresc asta? |
7. Cum se citeste un anunt de angajare? [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cum se citeste un anunt de angajare? |
Zilele de luni sunt zilele dedicate cumpărării cotidienelor de circulaţie locală sau natională, care publică anunţuri privind locurile de muncă. La acestea se adaugă eventual zilele c�nd aceleaşi cotidiene publică suplimentele TV, deoarece, datorită v�nzărilor foarte mari, firmele care plasează anunturi se aşteaptă la o audienţă superioară. Se publică toată gama de anunţuri, de la anunturi de mici dimensiuni care apar la rubrica �Oferte de Muncă� la anunţuri mari, care pot atinge o pagină �ntreagă la marea publicitate. Se publică de asemenea anunţuri �n limba rom�nă sau �n limbă străină şi se publică anunturi capcană. Important pentru cel care parcurge aceste anunţuri este să-şi dezvolte capacitatea de a �nţelege c�t mai bine mesajul direct şi respectiv mesajul indirect exprimate de anunţ şi de a-şi adapta aplicaţia, dacă se poate perfect, la cerinţele descoperite. Pentru a citi �total� un anunţ sunt necesare experienţă şi un ochi format, atent la detalii şi ştiinţa interpretării corecte a informaţiilor prezentate intenţionat sau mai puţin intenţionat. Lectura dincolo de aparenţe a unui anunţ este importantă pentru că succesul unei aplicaţii pentru post depinde �n mare măsură de adaptarea c�t mai fidelă a CV-ului la cerinţele explicite, �n condiţiile �n care �n urma unui anunţ atractiv de medie dimensiune, se pot primi şi 200 de CV-uri. �n funcţie de spaţiul contractat, firma care publică anunţul are sau nu are loc să precizeze o serie de aspecte. Dar oric�t de mic ar fi anunţul, acesta tot vă poate oferi informaţii despre ofertant, informaţii care vă ajută să decideţi dacă oferta vi se potriveşte. De exemplu numele companiei. Dacă acesta este prezent, este un semn că recrutarea este făcută de o firmă cel puţin cunoscută şi care doreşte să atragă astfel aplicanţi. Pentru Dvs. aceasta este o ocazie să aflaţi extrem de multe informaţii despre ofertant, informaţii precum: adresă, istoric, cifră de afaceri, număr de angajaţi, cotă de piaţă. Aceste informaţii pot fi aflate de pe paginile de internet ale respectivei companii, din paginile anuarelor specilalizate sau din paginile anuarelor generale. Unele firme aleg să nu-şi publice numele, �nlocuindu-l cu descrieri de tipul �companie multinaţională�, �unic importantor/distribuitor pentru produl. . . �; �lider mondial �n domeniul� . . . etc. Această sumară descriere exprimă imaginea de sine a companiei şi modul �n care aceasta doreşte să se prezinte pe piaţă. Ea conţine indirect informaţii preţioase despre natura poziţie oferite şi tipologia candidaţilor eligibili. Dacă este vorba de un lider mondial, prin această simplă afirmaţie, compania �n cauză �şi precizează cu m�ndrie poziţia �n ierarhia firmelor de profil şi �n acelaşi timp cerinţele: numai cineva capabil să intre �n r�ndul elitei, cu un excelent istoric profesional poate spera să fie angajat! Analiza unui anunţ se face �n principal pe următoarele dimensiuni: dimensiune, limba de prezentare, denumirea postului, cerinţe, ofertă, responsabilităţi, date de contact, termen limită, alte precizări. Dimensiunea anuntului este foarte importantă. Cu c�t acesta este mai mare, cu at�t poziţiile oferite sunt mai interesante, mai �nalte şi mai bine retribuite. Desigur nu este o regulă absolută, dar anunţurile prezente �n general la marea publicitate sunt dedicate poziţiilor manageriale. �n principiu suma investită de o companie �n anunţ exprimă �n mod direct importanţa acelei poziţii pentru companie şi dimensiunile aproximative ale bugetului dedicat recrutării. Dacă nu �ndepliniţi exact cerinţele prezente �n anunţ, nici nu are sens să aplicaţi, deoarece �n spatele acestor anunţuri stau fie o companie de recrutare profesionistă, fie un departament intern cu proceduri bine puse la punct. Limba �n care este publicat textul indică din start, cel puţin o calitate absolut necesară a aplicantului: cunoaşterea respectivei limbi. Este greşit să răspunzi unui astfel de anunţ �n altă limbă dec�t cea specificată. Dacă �n schimb anunţul a apărut �n limba romănă este permis să trimiteţi un CV �n limbă străină. Denumirea postului este şi ea foarte importantă pentru că permite fie şi numai cu titlu de orientare, �ntrevederea structurii ierarhice de organizare a ofertantului, deoarece unele posturi sunt �n directă �nlănţuire cu altele. De exemplu postul de Şef de Echipă nu poate apărea dec�t dacă există cel puţin o echipă de minim 5-10 oameni care să fie coordonaţi de acest şef. Postul de Contabil arată de exemplu că această companie desfăşoară suficient de multe operaţiuni financiar-contabile pentru a avea nevoie de un contabil intern, angajat permanent(şi nu colaborator), informaţie care de asemenea permite evaluarea indirectă a ofertantului. Cerinţele precizate de anunţ sunt �n general cele minime. �n fapt anagajatorul se bucură de orice CV care depăşeşte cerinţele minime, răm�n�nd evident �n zona respectivei profesii. De aceea c�nd vă trimite-ţi CV-ul g�ndiţi-vă la atuurile Dvs, peste cerinţele minimale, şi care ar putea să vă propulseze �n preferat şi subliniaţi-le clar �n CV. Un detaliu care �n scapă aplicanţilor, dar foarte important, şi care poate transmite despre Dvs. ideea că sunteţi neglijent, este codul de referinţă, situaţie care apare �n cazul anunţurilor ce prezintă mai multe poziţii. Aceste coduri de referinţă sunt �n fapt o prescurtare a denumirii postului şi permit clasificarea clară a CV-urilor receptate. Este posibil ca un CV fara Cod. Ref. să fie eliminat din competiţie. Am vorbit �n special de anunţurile mai mari deorece acestea sunt mai pretenţioase. Desigur, informaţiile prezentate p�nă aici acoperă doar o mică parte din problematică, munca de analiză a anunţului fiind personalizată de la caz la caz. Dar, cu titlu de exemplu, pot fi citate şi anunţuri de la rubrica de mică publicitate: �Angajez coafeză, zona Ştefan cel Mare. Tel. . . � Un anunţ c�t se poate de scurt şi absolut autentic, care poate fi citit �n ziar. Dar chiar şi aşa se poate deduce că angajatorul ţine �n mod special probabil să atragă persoane cu această profesie, din zona apropiată zonei specificate, deoarece altfel ar fi pus accent pe altceva. Acest detaliu arată că angajatorul poate respinge din start coafeze calificate dar care locuiesc prea departe, şi �n acelaşi timp poate indica un program full-day(toată-ziua) deoarece �n această situaţie este foarte important să poţi pleca şi ajunge repede de acasă la serviciu şi invers. Analiza anunţului poate indica cu titlu de probabilitate două informaţii care nu apar explicit, informaţii care �nsă vă vor permite să vă pregătiţi strategia de răspuns la interviu. |
8. Cunoasterea unei limbi straine este obligatorie [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cunoasterea unei limbi straine este obligatorie |
�n căutarea unui job, cunoaşterea unei limbi străine poate fi elementul care face diferenţa. Nu există post de la nivelul de middle �n sus care să nu necesite cunoaşterea foarte bună a unei limbi străine, dacă nu chiar a două. Cunoaşterea unei limbi străine este necesară oriunde există activităţi de import-export sau tranzacţii comerciale cu parteneri străini. De la redactarea şi menţinerea unei corespondenţe de afaceri, p�nă la dialogul fluent �ntr-o limbă străină cu un partener de altă naţionalitate, cunoaşterea unei limbi străine este tot mai mult o necesitate. Tinerii absolvenţi termină o facultate cu o bună cunoaştere a limbilor de circulaţie internaţională, dar, dacă nu există interes personal pentru mai mult, doar studiile din scoală nu sunt suficiente. Sentimentul de competenţă lingvistică este destul de crescut deoarece cerinţele sistemului sunt reduse. �n afară de facultatea de profil(Facultatea de Limbi Străine) şi de unele facultăţi care ţin cursurile �n engleză sau franceză, �n fapt, nivelul de limbă străină este scăzut �n raport cu cerinţele angajatorilor. Candidatul nici nu realizează adesea c�t de slab se prezintă �n faţa unui vorbitor nativ deoarece, reperele pe care le foloseşte �n autoevaluare sunt prea lejere. Notele mari şi foarte mari obţinute la limbă străină �n facultate creează un sentiment de confort, dar induc �n eroare. Cunoştinţele de limbă străină sunt �ntr-adevăr prezente iar fundamentul este solid căci, �n ceea ce priveşte �nţelegerea unei limbi străine, lucrurile stau chiar bine. �n ceea ce priveşte scris-vorbitul �nsă, lucrurile sunt exact invers. La un interviu toţi candidaţii sunt nevoiţi să accepte că lipsa de exerciţiu �n vorbire este o problemă şi declară scoruri mai mici la aceste capitole, justific�nd prin lipsa unei necesităţii de utilizare p�nă �n acel moment. Pe cei 8-10 ani de studiu de limbă străină �n şcoală, se poate clădi uşor, dar nu se clădeşte. �n egală măsură la interviu, toţi se declară gata să recupereze şi arată disponibilitatea pentru studiu intensiv, dacă va fi nevoie. Ori testul de limbă străină se desfăşoară chiar atunci, iar disponibilitatea de perfecţionare, fiind unanim afirmată, nu ajută. Puşi �n faţa unor teste creion-h�rtie standardizate, ori �n faţa unor teste computerizate, cei mai mulţi candidaţi la un post �ntr-o companie străină, sunt surprinşi să vadă ce note mici obţin şi ajung să creadă că testul a fost prea greu. Evaluarea obiectivă este �nsă primul pas spre autentica �mbunătăţire a nivelului de cunoaştere a limbilor străine. Cei interesaţi �şi recunosc �n acel moment deficienţele şi după şocul momentului, �ncep un demers de perfecţionare structurat �n timp. Acest proces durează luni de zile sau chiar mai mult, luni de studiu sistematic şi exerciţiu intens, deoarece necesarul de ore de studiu se ridică uşor la c�teva sute ori peste o mie. Este important de ştiut acest lucru, cu at�t mai mult cu c�t, �ntr-adevăr, nu există timp pentru studiu intensiv, oamenii fiind nevoiţi şi să muncească. Iată cum, foarte uşor, se pierde şansa ocupării unui post bun, iar timpul trece. Nu se ştie c�nd se iveşte a doua şansă, dar pierderea cea mai mare este că lipseşte creşterea adusă de participarea �ntr-un post solicitant. Efortul de perfecţionare �ntr-o limbă străină trebuie să fie zilnic, mai ales pentru cei care aspiră la posturi �n companii străine. A acorda o oră sau cel puţin o jumătate de oră zilnic, este dificil, deoarece deja timpul liber este mai scurt dec�t se doreşte, iar oboseala după o zi de muncă diminuează performanţa de �nvăţare �n timpul rămas. Orice oportunitate de exerciţiu trebuie folosită, �ncep�nd cu renunţarea la titrare pentru filmele de la televizor şi conversaţie cu prietenii �n limba dorită. O şi mai bună soluţie este cea a �nscrierii la cursurile de specialitate oferite cu generozitate de numeroase instituţii de prestigiu. Există formule dedicate oamenilor ocupaţi iar preţurile, fără a fi mici, nu sunt imposibil de suportat. Elementul important adus de un curs, este disciplina �n studierea unei limbi străine. Disciplină pe de o parte �n ceea ce priveşte abordarea sistematică a ceea ce �ntr-adevăr trebuie cunoscut �ntr-o limbă străină(cunoaştere pe care o are profesorul), şi disciplină deoarece, fiind cursuri plătite, nimeni nu �şi permite să lipsească. �n plan particular, se �nt�mplă adesea, ca după o perioadă de o lună de entuziasm, problemele zilnice să ducă �n final la abandonul studiului autodidact. Instituţiile care oferă astfel de cursuri pot fi găsite cu uşurinţă pe Internet. Este important �nsă ca ele să confere garanţia unor profesionişti autentici iar diplomele să fie recunoscute, dacă se poate chiar internaţional. Examenul suprem �n ceea ce priveşte cunoaşterea unei limbi străine sunt examenele internaţionale, susţinute contra cost �n instituţii dedicate. De exemplu pentru limba engleză de către British Council iar pentru limba franceză de Institutul Francez. Numai trecerea unui astfel de test, conferă o garanţie adevărată de competenţă lingvistică. Foarte interesante sunt şi limbile mai puţin utilizate, precum germana, italiana, spaniola, ori limba rusă. O �ntreagă carieră se poate clădi plec�nd de la foarte buna cunoaştere a acestora pentru că vorbitorii buni sunt rari. Odată intrat �ntr-o companie datorită atuului limbii străine, evoluţia carierei poate intra pe o curbă ascendentă. O limbă străină merită deci tot efortul iar acesta trebuie concentrat cel t�rziu �n liceu şi facultate. Dincolo de limba străină, trebuiesc �nsă adesea perfecţionate abilităţile de utilizare a limbii rom�ne. Nu este vorba aici de mari greşeli de gramatică ori dezacorduri, c�t de existenţa unui vocabular limitat, redus şi lipsă de supleţe şi naturaleţe �n comunicare. |
9. Discriminare sau Job Description ? [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Discriminare sau Job Description ? |
Angajam agenti(băieţi) pentru companii de distribuţie, v�rsta 20-30 de ani. . . ART . 1 |
10. Limbajul Corporal [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Cum stam, cum ne miscam la un interviu-Limbajul Corporal |
Limbajul corpului este la fel de complex ca şi cel verbal, fiind structurat pe zone anatomice şi av�ndu-şi propria gramatică, fiind un mijloc de comunicare bogat �n informaţii, nuanţat şi sensibil. Cel mai important lucru de reţinut �ncă din start, este acela că dialogul dintre două persoane nu se poartă numai �n plan verbal ci �n egală măsură şi �n plan nonverbal. Cunoaşterea acestuia e o artă şi se deprinde �n timp, necesit�nd o observaţie sistematică a celorlalţi şi consecutiv un efort constant de interpretare a celor observate. Tot ceea ce facem se constituie �n fapt �ntr-un mijloc de comunicare. Practic comunicarea nonverbală nu poate fi blocată şi desigur nici nu este de dorit. Limbajul nonverbal ne poate trăda la un interviu, dar soluţia nu este �n nici un caz suprimarea acestuia prin supracontrol, ci deprinderea regulilor de bază, deprinderea �gramaticii� şi �vocabularului� specific acestui mijloc de comunicare. Limbajul corporal este un limbaj universal şi natural, propriu tuturor oamenilor, care dincolo de mici diferenţe culturale, poate fi regăsit identic pe �ntreaga planetă. Poate tocmai din motivul primordialităţii sale �n raport cu cel verbal, studiile au arătat că �ntr-o discuţie interlocutorul este impresionat de mesajul verbal �n proporţie de 10%, de intonaţie şi timbru vocal �n proporţie de 20% şi de limbajul corporal �n proporţie de 70%. Chiar �nţelepciunea populară confirmă cumva aceste date, deoarece din bătr�ni se spune că �un gest face c�t o mie de cuvinte�. Desigur nu oricine are timpul necesar parcurgerii complete a acestui demers, dar cunoaşterea fie şi sumară a unor indicatori corporali, poate fi un avantaj. Iată de ce �n continuare, vor fi prezentate sumar c�teva exemple privind �vocabularul� nonverbal şi semificaţiile aferente, astfel �nc�t la un interviu, acestea să poată fi corect decriptate. Inspiraţia-exprimă nevoia de aer şi apare ca urmare a unui efort ori ca urmare a unei solicitări intense traduc�nd tensiune, nelinişte ori pregătirea pentru o confruntare. Expiraţia indică �n general relaxare, detensionare dar nu numai. Dacă este prelungită poate indica epuizare sau chiar un oftat, dacă este scurtă şi rapidă asemănătoare unui pufnit, indică desconsiderare, �ng�nfare, superioritate. Foarte importante sunt zonele purtătoare de informaţie de la nivelul feţei: fruntea, spr�ncenele, ochii, nasul, gura şi buzele, maxilarul si bărbia. Cutele verticale(frunte) exprimă concentrare şi interes, ori un efort de voinţă; cutele orizontale exprimă mirare, ori confruntare de idei, nevoie de informaţie deoarece cutele orizontale apar ca urmare a ridicării spr�ncenelor şi deschiderii ochilor. Poziţia capului, principalul ordonator al privirii, este şi ea importantă. Acesta poate fi �ndreptat spre interlocutor şi exprimă interes şi tratare egală a celuilalt. �n schimb capul plecat indică �ntreruperea contactului cu lumea, teamă, nesiguranţă, orientare spre sine. Privirea directă, �ochi �n ochi� exprimă interes pentru comunicare profundă, dar şi nevoia de confirmare şi autenticitate, deoarece este greu să minţi pe cineva privindu-l drept �n ochi. Privirea fixă exprimă retragere �n sine, desprindere de lume, scrutare a viitorului. Privirea mobilă �mătură� spaţiul şi dezvăluie efortul activ de căutare a informaţiilor. �n schimb privirea de sus �n jos, ori pe sub ploape, arată superioritate, desconsiderare sau ne�ncredere. �nălţarea capului indică siguranţă, demnitate sau deschidere. Dacă este prea rigidă exprimă m�ndrie. M�inile sunt şi ele purtătoare de informaţii, fie direct şi explicit, fie prin combinaţii de gesturi şi mişcări. Foarte importantă de exemplu este str�ngerea de m�nă. O str�ngere puternică exprimă forţa şi dorinţă de dominare, dar şi autenticitate. O str�ngere slabă arată fie supunere, fie dezinteres. Un contact mai �ndelungat este un semn pozitiv, exprim�nd nevoie de contact direct, eliberarea rapidă a m�inii interlocutorului exprimă dorinţă de desprindere ori nerăbdare. De aceea interesantă poate fi compararea celor două gesturi la �nceputul respectiv sf�rşitul unei �ntrevederi. M�inile �mpreunate �nchid un cerc şi practic constituie o barieră �ntre sine şi lume. M�na dusă la g�t semnifică trăirea unei ameninţări şi autoprotecţie, m�na dusă la gură exprimă nevoia de autocontrol(parcă se �ncearcă blocarea unui mesaj nepotrivit, persoana av�nd grijă să nu spună ce nu trebuie), dacă este �ndreptată spre frunte arată dorinţă de sprijinire a capului ceea ce se traduce fie �n oboseală, fie �n nevoia de alungare a anumitor g�nduri sau amintiri. �n general mişcările �ndreptate spre sine(�ncheierea şi descheierea nasturilor, jocul cu cravata...) exprimă nevoia de evidenţiere (mesajul este de tipul : �sunt aici, trebuie să mă observi�) dar pot trăda şi o stare de nervozitate şi agitaţie. Aceste exemple sunt doar cu titlu introductiv, neacoperind nici pe departe lista gesturilor semnificative. Candidaţii trebuie să fie �n primul r�nd atenţi la sine şi la mesajele pe care le transmit, dar �ntr-un mod relaxat. Comportamentul trebuie să fie dezinvolt şi natural, căci scopul interviului este tocmai de a percepe comportamentul interlocutorului. �Citirea� intervievatorului permite �nsă adaptarea �n timp real la percepţia acestuia. Pot exista şi semnale false �nsă, menite să inducă �n eroare. De aceea comportamentul celuilalt trebuie decriptat cu atenţie. �Secretul� unui interviu curat, din punct de vedere non verbal, este �nsă autenticitatea şi abordarea �ncrezătoare �n forţele proprii. |
11. Networkin-ul si Relaţiile [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Networkin-ul si Relaţiile |
O problema de actualitate este şi se pare continuă să fie angajarea prin �recomandare� dacă este să folosim un eufemism, prin �relaţii� dacă este să fim direcţi şi prin �pile� dacă este să fim tranşanţi. Dimensiunea acestui fenomen este destul de dificil de apreciat, chiar imposibil �n condiţiile �n care o evidenţă clară a mijloacelor folosite pentru angajare, o statistică fie şi aproximativă neexist�nd. Totuşi relatările frecvente ale candidaţilor prezenţi la interviurile de angajare printr-o agenţie profesionistă par a confirma amploarea acestei căi. Existenţa fenomenului este relativ simplu de verificat: cei care �şi caută asiduu un loc de muncă prin intermediul anunţurilor de mică publicitate au adesea surpriza să constate că sun�nd la prima oră pentru a-şi anunţa candidatura �n urma unui anunţ primesc ca răspuns fără drept de apel �mulţumim, dar postul deja a fost ocupat�. Oricine poate realiza �n aceste condiţii că anunţul a fost dat doar pentru a justifica oficial existenţa unei selecţii pe post. Cine poate dovedi postfactum că un anumit anunţ a fost doar formal şi pe cine interesează cu adevărat să demonstreze că selecţia nu a fost corectă sau că nici măcar nu a existat? Problema capătă consistenţă doar �n cazul posturilor scoase la concurs �n instituţiile oficiale. �n cazul firmelor private consecinţele unei selecţii trucate sunt mai mult sau mai puţin limitate la firma respectivă. |
12. Tanăr absolvent, fără experienţă... [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Tanăr absolvent, fără experienţă... |
E suficient să deschizi orice ziar la rubrica �Oferte de Muncă� pentru a vedea care este importanţa care se acordă experienţei. Aproape invariabil se cere experienţă minim 2-3 ani dacă nu mai mult. Aceste anunţuri dezarmează mulţi tineri absolvenţi aflaţi �n căutare unui loc de muncă, care renunţă şi să mai �ncerce, �ncerc�nd să rezolve dilema �Cum să-ţi faci experienţă dacă nu ţi se dă şansa să munceşti? �. |
13. Testarea psihologica [Categorie: Tehnica Interviului ] [Publicat: 31/12/2008]
Testarea psihologica |
Selecţia candidaţilor care se prezintă pentru un post este un proces complicat, desfăşurat pe mai multe faze, proces care are drept scop identificarea persoanei sau persoanelor care corespund �n cea mai mare măsură cu cerinţele angajatorului. Cerinţele sunt şi ele complexe, viz�nd aspecte precum experienţa, istoria profesională, aptitudini şi abilităţi profesionale, trăsături de personalitate corespunzătoare mediului organizaţional �n care trebuie să se integreze viitorul angajat. Anumite activităţi reclamă �nsuşiri psihofiziologice şi aptitudinale aparte, prezenţa acestora fiind un element necesar dar nu şi obligatoriu suficient pentru ocuparea postului. Evidenţierea obiectivă a acestor �nsuşiri şi aptitudini se face prin intermediul testelor psihologice. Testul psihologic este un instrument profesional standardizat, a cărui sarcină este să obiectiveze diferenţele individuale dintre persoane, d�nd o măsură a prezenţei unor caracteristici psihice. Cele mai cunoscute publicului larg sunt testele care se efectuează pentru carnetul de şofer. Foarte adesea, candidaţii vor fi supuşi unei testări psihologice, fie că �şi caută un loc de muncă prin intermediul unei agenţii specializate de plasare, fie că se adresează direct angajatorului. Rezultatul la test(e) poate fi definitoriul pentru reuşită. Ori, �ntr-o anumită măsură, rezultatul la test depinde de maturitatea şi seriozitatea cu care candidatul abordează testul, de pregătirea preliminară. Testul psihologic poate deveni adesea un factor stresant, cel testat neştiind ce se aşteaptă de la el, ce fel de test dă, �n ce măsură rezultatul la test va influenţa alegerea sa pentru interviul final, care sunt rezultatele. Dacă aceste informaţii nu sunt furnizate explicit, este bine să se �ntrebe. Foarte mulţi candidaţi nici nu sunt pregătiţi pentru testare. Pregătirea se face prin activarea cunostinţelor din propriul domeniu de activitate, prin concentrare şi prin eliminarea tensiunii preliminare. �n principal, pentru testele de personalitate, pregătirea se face prin autoanaliză. �n ceea este priveşte modalitatea de administrare, testele pot fi de tip creion-h�rtie ori prin intermedierea unor aparate speciale. Primele sunt �nsă cele mai răsp�ndite, fiind mai economice şi mai uşor de aplicat, testele pe aparate fiind mai pretenţioase. �n ceea ce priveşte aspectul vizat de test, candidaţii se pot �nt�lni cu teste senzorial-perceptive(de exemplu de acuitate vizuală), teste de inteligenţă, atenţie, memorie, spirit de observaţie ori teste de aptitudini tehnice. O clasă aparte este clasa chestionarelor de personalitate şi a testelor speciale, concepute pentru a evalua complexe de �nsuşiri, precum aptitudinile de comunicare ori cele manageriale. �n funcţie de fişa postului, cele mai utilizate teste �n selecţia candidaţilor sunt testele de inteligenţă, cele de atenţie-concentrare şi chestionarele de personalitate. Este foarte important ca aplicantul să �nţeleagă foarte bine instructajul atunci c�nd testul �ncă nu a �nceput. �ntrebările venite după acest moment sunt inoportune şi �n cazul testelor contra-conometru, consumă timp. Principalele aspecte care trebuie avute �n vedere sunt: timpul de rezolvare, mijloacele admise de marcare a răspunsului, natura răspunsului (răspuns unic sau multiplu). De exemplu testele de inteligenţă sunt �n general serii de microprobleme care trebuie rezolvate �ntr-un timp dat, destul de scurt. Răspunsul este unic şi anume cel corect. Testele de inteligenţă pot fi figurative (c�nd se prezintă diverse figuri-desen sarcina aplicantului fiind de a identifica o altă figură-desen care să completeze seria �n mod logic) sau verbale, asemănătoare, dar care utilizează cuvinte �n locul figurilor, şi fraze �n locul desenelor. Un test de inteligenţă rezolvat pozitiv este un test �n care a fost dat numărul maxim de răspunsuri corecte, �n limita de timp impusă. Testele de atenţie sau cele de spirit de observaţie vizeză capacitatea subiectului de a identifica o serie de detalii, fiind de obicei teste de căutare fie a diferenţelor �ntre două desene aparent identice, fie de căutare a unor figuri �ntre altele asemănătoare. Chestionarele de personalitate se disting prin aceea că sunt serii mai mult sau mai puţin lungi de �ntrebări privind aspecte diverse din viaţa de zi cu zi. Nu mai există răspunsuri corecte ori unice, deoarece �n acest caz nu se urmăreşte performanţa ci creionarea unui profil de personalitate, �ncerc�nd să surprindă aspecte comportamentale, �n general modul de a fi şi viziunea asupra vieţii. �n mare, aspectele vizate de un astfel de test se referă la: stilul de relaţionare cu ceilalţi, capacitatea decizională, stilul decizional, stabilitatea afectiv-emoţională, toleranţa, �ncrederea �n sine, creativitatea şi flexibilitatea, gradul personal de autonomie şi independenţă, anxietatea, responsabilitatea, tendinţa spre agresivitate, autocontrolul, rezistenţa la stres. Testele au lungimi variabile, put�nd dura de la 20 minulte la peste o oră. Candidatul va fi pus �n faţa unor �ntrebări despre sine pe care poate şi le pune pentru prima dată. �n cazul chestionarelor de personalitate, există �ntotdeauna posibilitatea ca aplicantul să nu fie sincer �n răspunsurile sale, cel mai adesea intenţionat, �n �ncercarea de a-şi ascunde anumite defecte sau trăsături de personalitate considerate incomode. Mai mult, acest fapt este perceput ca fiind uşor de realizat, fiind suficientă puţină atenţie �n cazul �ntrebărilor �care se repetă�. Chestionarele de personalitate sunt adesea mult mai complexe �nsă, prea greu de descifrat �n timpul relativ scurt pus la dispoziţie, av�nd capacitatea de a identifica tentativele de fraudă, chiar şi �n situaţiile �n care aplicantul crede că şi-a luat toate măsurile de precauţie. �nsă cel mai adesea, acesta nu reuşeşte să creeze coerenţă deplină, deoarece �n spatele aparenţelor există şi alte chei de verificare. Rezultatul va fi de aceea nefavorabil candidatului, odată descoperită tendinţa de falsificare, tendinţă care va fi interpretată ca minciună. Sinceritatea, autoanaliza, clarificarea personală a problemelor şi cunoaşterea de sine reprezintă cele mai bune modalităţi de abordare a chestionarelor de personalitate. Testele de comunicare, creativitate sau abilităţi manageriale sunt adesea de tip situaţional. Adică se prezintă o serie de �situaţii� diverse şi diferenţiate, special concepute, aplicantul fiind �ntrebat apoi cum ar reacţiona dacă s-ar afla efectiv �n acea situaţie. Respectivele situaţii sunt cr�mpeie din activitatea curentă poziţiei oferite, ideea de bază fiind: �Să presupunem că deja eşti �n poziţia de manager, ori sales... �. Acestea sunt unele dintre cele mai subiective teste �n ceea ce priveşte evaluarea din partea evaluatorului, deoarece răspunsurile libere şi variate ale candidaţilor nu pot fi egal apreciate şi strict comparate. Totuşi nu se poate renunţa la aceste teste deoarece oferă extrem de multe informaţii şi respectă cel mai mult aşa numitul principiu al testării ecologice, apropriindu-se �n ceea mai mare măsură de ceea ce reprezintă p�nă �n final testul suprem şi care este testul practicii propriu-zis (versus testele standardizate care sunt artificiale). �n plus, sunt imposibil de falsificat, doar pregătirea autentică a candidatului oferind şansa obţinerii unor bune rezultate, spre deosebire de testele creion-h�rtie care, �n extrem, pot fi procurate de unii, sau �nvăţate prin aplicări succesive la diverse interviuri. Din păcate unii candidaţi �nvaţă testele şi cum să răspundă, dar nu �nvaţă nimic despre sine şi mai ales nu se schimbă. Există o grilă de corectare a testelor şi un mijloc unic de cuantificare a rezultatelor. Testele de inteligenţă de exemplu furnizează celebrul QI (IQ), �n timp ce chestionarele de personalitate furnizează un grafic care va fi interpretat �n funcţie de dimensiunile ce �l compun, iar concluziile vor fi prezente sub forma unei caracterizări. Este important de ştiut �nsă că, reprezent�nd instrumente standardizate, testele elimină o bună parte din subiectivitatea umană, mai ales dacă sunt aplicate de un specialist experimentat, ceea ce contribuie deci la identificarea aplicanţilor valoroşi, dincolo de aparenţe. Se dă astfel o şansă celor mai buni. Aplicarea unui test este o dovadă de interes, seriozitate şi implicare din parte angajatorului, o dovadă că acesta �ncearcă să identifice �n mod real persoana potrivită, motiv pentru care depinde numai de aplicant să beneficieze de şansa unei selecţii corecte. După aplicarea unor serii mai lungi sau mai scurte de teste, natural, candidaţii doresc să cunoască rezultatele. Acest lucru este �n sine pozitiv, exprim�nd interesul faţă de propria performanţă. Cel mai adesea �nsă, acest lucru nu este posibil deoarece agenţiile de recrutare au �n principiu un mare rulaj de oameni şi deci blocarea specialistului HR fie şi numai pentru o jumătate de oră de persoană testată, �nseamnă cumulat, mult prea mult. Iar o jumătate de oră este puţin, fiind necesară traducerea dintr-un limbaj de specialitate a profilelor. Este deci bine să se �ntrebe dar nu să se insiste. Chiar şi �n cazul �n care răspunsul nu este favorabil, candidatul trebuie să privească experienţa ca pe una pozitivă şi din care a avut numai de �nvăţat. Simplul fapt de a trece printr-o baterie de teste profesionale, contribuie la dezvoltarea personală, deoarece autoevaluarea, descoperirea unor limite, este posibilă implicit. Situaţia test trebuie apoi să devină o temă de meditaţie, c�nd, �n sinceritatea singurătăţii cu sine, fiecare trebuie să facă efortul să vadă unde a greşit pentru a recupera data viitoare. |