Articole
Inregistrari 1 - 6 din 6
1. Cum scapam de stres la serviciu ? [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Cum scapam de stres la serviciu ? |
Cuv�ntul �stres� face de mult timp parte din vocabularul curent. Situaţii stresante �nt�lnim cu regularitate, zilnic astfel �nc�t ne-am obişnuit �ntr-o anumită măsură cu ele: de la căldura de afară şi p�nă la faptul că cineva a cumpărat poate ultima p�ine �naintea noastră. Dincolo de stresul cotidian, mult mai important şi intens este stresul produs fie direct fie indirect de muncă. Normal, cu at�t mai mult cu c�t munca ne ocupă o bună parte din zi, iar de activitatea desfăşurată depinde adesea traiul unei �ntregi familii. Specialiştii au �ntocmit o listă a celor mai stresante evenimente din viaţa unui om, iar evenimente precum concedierea, căutarea unui nou loc de muncă, schimbarea responsabilităţilor zilnice, restructurarea firmei, disputele cu colegii ori superiorii, orele de după program, pensionarea sunt situate foarte aproape de v�rful acestei liste, datorită frecvenţei cu care pot să apară, şi datorită consecinţelor pe care le implică �n plan personal. |
2. Inteligenţa Emoţională [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Inteligenţa Emoţională |
Un concept foarte vehiculat �n ultima vreme este cel de inteligenţă emoţională, concept de altfel bine definit şi fundamentat �n plan ştiinţific, mai ales de la apariţia lucrării lui Goleman, �Emotional Intelligence� �n 1995. Practic prin acest concept se recunoaşte implicit dreptul omului la emoţionalitate, şi se aduce �n discuţie problematica deciziei fundamentate emoţional. |
3. Munca in Echipa [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Munca in Echipa |
Disponibilitatea privind munca �n echipă este o cerinţă curentă a anunţurilor de recrutare, iar prezenţa calităţilor necesare sau din contra lipsa lor, pot fi factori decisivi �n angajarea unei persoane ori �n menţinerea ei �ntr-o organizaţie. Necesitatea muncii �n echipă a devenit tot mai evidentă pe măsură ce politicile de resurse umane au evoluat şi companiile au �nceput să ţină cont de nevoia de comunicare şi contact uman a propriilor angajaţi, conştientiz�nd valoarea motivaţională superioară a dialogului şi susţinerii reciproce, �ntr-o echipă. �n plus, managementul de proiect a �nt�rit acestă tendinţă, deoarece acest sistem implică realizarea unei echipe operative care se ocupă integral de rezolvarea unei probleme ori de menţinerea contactului cu un client. Munca �n echipă prezintă numeroase avantaje: primele si cele mai evidente sunt cele legate de climatul afectiv pozitiv care se presupune a se constituie �n echipă. Membrii unei echipe ajung să se cunoască foarte bine, conlucr�nd la depăşirea dificultăţilor curente. �n plus diversitatea şi varietatea soluţiilor oferite creşte cel putin aritmetic cu fiecare membru. Lucrul �n echipă poate fi de aceea extrem de motivant, deoarece fiecare proiect aduce cu sine experienţa contactului cu ceilalţi şi bucuria de a beneficia de sprijinul acestora. �n felul acesta compania �şi fidelizează odată �n plus angajaţii, pentru că nimic nu regretă oamenii mai mult la schimbarea unui loc de muncă dec�t lipsa unui fost coleg la noul loc de muncă. Dacă aceste legături ajung să fie puternice, confortul afectiv poate suplini şi compensa alte lipsuri inclusiv �n salarizare. Iată de ce, lucrul �n echipă este adesea folosit ca mijloc de combatere şi diminuare a rutinei zilnice. Nu salariul se constituie �n cel mai important factor de motivare ci continutul muncii, natura sarcinilor curente şi modul �n care această activitate, prestată 8-10 ore pe zi �n fiecare zi, corespunde cel mai bine necesităţilor interne de creştere şi dezvoltare. Ce �nseamnă o muncă rutinantă: este o muncă care nu aduce nimic nou �n planul solicitărilor cognitive. Oamenii simt că se pot detaşa şi că pot aplica acelaşi pattern acţional �n fiecare zi. La un moment dat chiar, anumite activităţi pot fi efectuate cu jumătate de atenţie, ceea ce lasă timp pentru meditaţie şi �n paralel pentru �ntărirea convingerii că nu mai este nimic de �nvăţat şi deci că este timpul unei schimbări. �n acest moment oamenii �ncep să caute să compenseze, urmărind să identifice diverse mijloace prin care pot depăşi plictiseala şi plafonarea. Astfel de debuşee pot fi discuţiile cu colegii sau microactivităţi (un joc pe PC, lectura unui ziar...) posibil de efectuat �n momentele mai libere. Dacă mijloacele de compensare nu sunt suficiente, treptat se acumulează tot mai mult stres şi frustraţie �n legătură cu jobul curent, intr�ndu-se �ntr-un cerc vicios. Discuţia cu un coleg, �mpărtăşirea problemelor pot �nsă diminua mult efectele negative ale rutinei. Pe de altă parte munca �n echipă �şi poate avea şi reversul său, �n cazul �n care echipa e fost prost construită ori există conflicte. Faptul de a depinde de cineva poate fi destul de frustrant pentru unii, mai ales atunci c�nd partenerii nu �şi respectă angajamentele, şi termenele sunt depăşite �n lanţ, �nt�rzierea amplific�ndu-se continuu. Iată de ce se acordă at�t de multă importanţă prezenţei unor calităţi absolut necesare acestui tip de organizare a muncii. Comunicarea, dialogul şi capacitatea de a interacţiona eficient, de a răspunde operativ cerinţelor altora, de a putea prelua creativ ideile din grup şi de a oferi �n acelaşi timp, fără egosim suport celorlalţi sunt principalele cerinţe dar şi calităţi ale unui bun teamplayer. Răbdarea şi toleranţa privind stilul ori neajunsurile celorlalţi desăv�rşesc acest profilul psihologic. Echipa �nseamnă comunicare directă şi făţisă, oblig�nd la asumarea constantă a responsabilităţii propriilor sarcini deoarece ne�ndeplinirea acestora e imediat sancţionată de grup. De obicei, de la �nceput oamenii se declară ca fiind buni jucători de echipă, gata să facă faţă oricăror sarcini şi gata să dialogheze cu oricine, deschişi la ideile şi sugestiile altora. Un simplu test psihologic de extraversie şi comunicare poate �nsă infirma aceste afirmaţii, profil�nd o persoană care lucrează mai bine individual şi care preferă solitudinea. Iată de ce disponibilitatea exprimată trebuie să fie reală. Foarte apreciate astăzi sunt evenimentele grupate generic sub denumirea de teambuilding (construirea echipei) deoarece dincolo de aparenţe pot exista nemulţumiri �n colectiv. �n funcţie de disponibilităţile unei firme, se pot concepe programe complexe de aplanare a conflictelor şi de creştere a gradului de coeziune �ntre oameni. Pe c�t de bine pot funcţiona unele echipe, pe at�t de rău pot funcţiona altele �n care obstrucţionarea reciprocă ori invidia sunt situaţii curente. �n concluzie, �nţelegerea autentică a acestui concept şi aplicarea lui �n practică, �nseamnă beneficii reale de ambele părti: organizaţie, respectiv angajat. |
4. Munca in Strainatate [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Munca in Strainatate |
Munca �n străinătate este astăzi o realitate. Libera circulaţie �n spaţiul european, lipsa de atractivitate a unor meserii pentru vestici, ca şi nevoia economică de muncitori ieftini dar calificaţi, sunt principalele motive pentru care munca �n străinătate este posibilă. Motivul pentru care munca �n străinătate este dorită este sărăcia din ţară şi lipsa unor locuri de muncă suficiente. Lungimea cozilor de la agenţiile de ocupare profesională, distanţele enorme de la care vin unii solicitanţi, cheltuielile legate de acte şi autorizaţii, �n condiţiile �n care este mai mult dec�t clar că oferta este insuficientă �n raport cu cererea, toate acestea nu sunt dec�t o măsură obiectivă a disperări ce �i cuprinde pe oameni atunci c�nd, unicul mod de a se �ntreţine, munca, le este innaccesibil. Şomajul este un fenomen social, deja de amploare mondială, iar rezolvarea acestei probleme nu se poate găsi dec�t �ntr-o amplă reformă. Munca �n străinătate �şi are preţul ei psihologic, foarte mare. Oamenii ar prefera mai degrabă să lucreze aici, la ei acasă, chiar dacă pe bani mai puţini, numai să primească un salariu decent, dec�t să muncească �n străinătate, pentru un salariu triplu, dar departe de casă, departe de familie, departe de prieteni. �n afară muncesc at�t specialişti rom�ni, c�t şi muncitori necalificaţi. Specialiştii lucrează pentru salarii chiar foarte bune, fiind apreciaţi şi răsplătiţi �n bună măsură conform cu munca depusă, chiar dacă de 3 ori mai puţin dec�t un nativ. Totuşi, datorită calificării deţinute, datorită competenţelor profesionale şi datorită cunoştinţelor de limbă străină, rom�nii superior calificaţi se integrează mai uşor, se adaptează mai bine, reuşesc să căştige experienţă şi statut profesional, ajung�nd cu timpul să se naturalizeze ori să emigreze, �n măsura �n care acest lucru este posibil, stabilindu-se definitiv �n ţara �n care muncesc. Nivelul de cultură şi educaţie asigură o mai bună vizibilitate socială şi o aproape sigură recunoaştere a drepturilor colaterale (asigurări, locuinţă. . . ) Muncitorii necalificaţi, sau cu calificări primare �nsă, nu ştiu şi nu se pot proteja eficient. Sunt binecunoscute situaţiile �n care numeroase firme de plasament �n străinătate, nu s-au dovedit a fi dec�t afaceri profitabile pentru iniţiatorii lor, firme care nu făceau nimic altceva decăt să �ncaseze comisioane enorme(sute de dolari cel puţin), contra unor promisiuni niciodată onorate. �n disperare de cauză, mulţi muncitori au căzut victime unor astfel de firme, cu care semnau contracte fictive păgubitoare. �n cazul �n care totuşi ajungeau să muncească �n străinătate, mulţi nu �şi primeau nici măcar jumătate din salariul promis iar condiţiile de locuit şi m�ncarea erau adesea improprii. De aceea, după nici măcar o lună, cei ajunşi �n străinătate prin astfel de agenţi privaţi, fie se �ntorceau �n ţară cu ultimile resurse, fie ajungeau pe piaţa neagră a muncii, fără asigurări, fără o adresă stabilă, pradă uşoară pentru orice fel de intimidări. Ofertele tranzacţionate de stat au cel puţin avantajul acoperirii reale, statul ocup�ndu-se de siguranţa aplicanţilor, salariul promis fiind sigur şi dublat de condiţii verificate de locuit. Nu este mai puţin adevărat că agenţii privaţi autorizaţi pot şi ei oferii posturi bune. Faptul de a căştiga �n trei luni c�t �ntr-un an �n Rom�nia, chiar �n condiţii deosebit de grele, este �nsă o motivaţie suficient de puternică, pentru care mulţi �şi asumă orice fel de riscuri. Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca pune la dispoziţia celor interesaţi lista firmelor autorizate din toate judeţele ţării. �nainte de a accepta o oferta, un minim spirit de prevedere ar trebui să existe, mai ales că verificarea seriozităţii angajatorului poate economisi ultimii banii. A muncii �n străinătate devine pentru mulţi o iluzorie soluţie salvatoare pentru care se sacrifică totul. �n �ncercarea de a găsi un post afară sunt ignorate multe posturi existente aici, pentru că sunt considerate neatractive apriori. Poate nimic nu este mai reprezentativ dec�t relatarea unui muncitor �n construcţii care şi-a caracterizat o perioadă de muncă de doi ani de zile printr-o singură frază: �Munceam şi pl�ngeam�. |
5. Viitorul incepe azi [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Viitorul incepe azi |
Viitorul �ncepe azi. Viaţa se schimbă, economia se schimbă, munca �şi schimbă conţinutul şi natura. �n momente de nesiguranţă şi incertitudine, �m�ine� devine mai important chiar dec�t �astăzi� iar oamenii au nevoie să cunoască viitorul, au nevoie de certitudini. �ntrebări precum �ce se va �nt�mpla�, ��ncotro ne �ndreptăm�, �ce ne aşteaptă�, �ce vom face�, şi mai ales �ce putem face� devin �ntrebările prioritare. Cert este că nu putem şi nu trebuie să ne lăsăm surprinşi şi luaţi pe nepregătite de ceea ce urmează să se �nt�mple, şi deci, �n limita resurselor de care dispunem, trebuie să anticipăm, cu rezerva desigur că nimeni nu poate prezice cu certitudine nimic. Totuşi, fie şi cunoaşterea largă a tendinţelor de aşteptat pe piaţa muncii este importantă şi oferă o linie de dezvoltare şi orientare oarecum liniştitoare. |
6. Viitorul muncii...munca viitorului [Categorie: Articole Diverse ] [Publicat: 31/12/2008]
Viitorul muncii...munca viitorului |
Conceptul de munca a suferit si continua sa sufere numeroase transformari, in directa relatie cu evolutia sociala, economica si tehnologica din prezent. Cea mai importanta cerinta asta este cea de flexibilitate Sorin Faur Director HR Ipsos Interactive Services www.ipsos-interactive.com |