Hotarare nr. 261 din 22 februarie 2001 privind criteriile si metodologia
de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite
Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 114 din 6 martie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 19 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - (1) In sensul prezentei hotarari, termenii urmatori sunt definiti
astfel:
a) loc de munca: zona, spatiu strict delimitat, inzestrata cu mijloace de munca,
utilaje, unelte, mijloace de transport, mobilier, si obiecte ale muncii, materii
prime, materiale, semifabricate, organizata in vederea realizarii unei
operatiuni, lucrari sau pentru indeplinirea unei functii de catre un executant
individual sau colectiv cu pregatirea si indemanarea necesare, in conditii
tehnice, organizatorice si de protectie a muncii precizate;
b) factor de risc de imbolnavire profesionala: insusire, stare, proces, fenomen,
comportament, proprii elementelor implicate in procesul muncii, care pot provoca
imbolnaviri profesionale.
(2) Factorii de risc de imbolnavire profesionala cuprind factorii proprii
mediului de munca: factorii fizici, chimici, biologici, denumiti in continuare
noxe profesionale.
Art. 2. - (1) Criteriile pentru incadrarea locurilor de munca in conditii
deosebite sunt urmatoarele:
a) prezenta in mediul de munca a noxelor profesionale fizice constand in zgomot,
vibratii, unde electromagnetice, presiune, radiatii ionizante, radiatii laser de
putere neprotejate, precum si a noxelor profesionale chimice sau biologice
prevazute in Normele generale de protectie a muncii, care nu respecta limitele
admise prevazute in aceste norme;
b) raspunsul specific al organismului la agresiunea noxei profesionale,
evidentiat prin indicatori de expunere si/sau de efect biologic, stabiliti prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei;
c) morbiditatea, exprimata prin boli profesionale inregistrate la locul de munca
in ultimii 15 ani.
(2) Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se face cu respectarea
dispozitiilor art. 7 si/sau art. 8, dupa caz, si cu indeplinirea cumulativa a
criteriilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b) sau la alin. (1) lit. a) si c).
(3) Pentru locurile de munca in care sunt prezente substante foarte periculoase
notate cu Fp in anexele nr. 17 si 18 la Normele generale de protectie a muncii
sau noxe profesionale biologice, care nu au prevazuta limita admisibila, simpla
prezenta reprezinta noxa profesionala.
Art. 3. - (1) Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se face in
cadrul urmatoarei metodologii, alcatuita dintr-o succesiune recomandata de
operatiuni specifice si care constau in:
a) nominalizarea in vederea incadrarii locurilor de munca in conditii deosebite
si stabilirea criteriilor aplicabile pentru aceasta incadrare, care se face de
angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz,
cu reprezentantii salariatilor, in cadrul Comitetului de securitate si sanatate
in munca, acolo unde acesta este infiintat;
b) expertizarea locurilor de munca din punct de vedere al protectiei muncii;
c) efectuarea determinarilor de noxe profesionale, in conformitate cu
prevederile art. 4 alin. (1); buletinele de determinari trebuie sa cuprinda cel
putin urmatoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de munca, noxa
profesionala, valoarea masurata, valoarea limita admisa, metodele de masurare;
d) solicitarea de catre angajator de la institutiile abilitate de Ministerul
Sanatatii si Familiei a listei cuprinzand bolile profesionale inregistrate sau a
listei cuprinzand efectuarea controlului medical pentru personalul care lucreaza
in locuri de munca in conditii deosebite, pentru determinarea raspunsului
specific al organismului;
e) efectuarea evaluarii locurilor de munca nominalizate la lit. a), care se face
de angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz,
cu reprezentantii salariatilor, in cadrul Comitetului de securitate si sanatate
in munca acolo unde acesta este infiintat, conform anexei nr. 2 sau 3;
f) stabilirea masurilor tehnice, sanitare si organizatorice de protectie a
muncii corespunzator conditiilor de munca si factorilor de mediu specifici
locului de munca;
g) obtinerea avizului inspectoratului teritorial de munca in conformitate cu
prevederile art. 4;
i) stabilirea locurilor de munca in conditii deosebite in conformitate cu art.
19 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale.
(2) Pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite este obligatoriu
ca noxa profesionala determinata sa se regaseasca ca efect asupra starii de
sanatate si/sau ca noxa profesionala ce a avut efect asupra starii de sanatate
sa se regaseasca in determinarile efectuate la locurile de munca.
(3) Institutiile abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei, prevazute in
anexa nr. 1, au obligatia sa transmita lista cuprinzand bolile profesionale
inregistrate in ultimii 15 ani, in termen de 15 zile de la data solicitarii,
care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele date: perioada de inregistrare,
locul de munca, denumirea imbolnavirii, factorul nociv responsabil.
(4) Institutiile abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei, care au efectuat
controlul medical, au obligatia sa transmita sinteza analizelor medicale in
termen de 15 zile de la finalizarea controlului medical, care trebuie sa
cuprinda cel putin urmatoarele date: locul de munca, numarul de persoane
investigate, indicatorul biologic alterat, factorul nociv responsabil.
Art. 4. - (1) Avizul inspectoratului teritorial de munca pentru incadrarea
locurilor de munca in conditii deosebite va cuprinde si se va acorda in baza
urmatoarelor documente:
a) determinarile de noxe, efectuate de laboratoare abilitate prevazute in anexa
nr. 1, care se fac numai in prezenta inspectorilor de munca, certificand ca la
data efectuarii acestora s-au aplicat masurile tehnico-organizatorice pentru
normalizarea conditiilor de munca, ca toate instalatiile de protectie a muncii
functioneaza normal, conform proiectului, si ca procesele tehnologice se
desfasoara in conditii normale;
b) constatarile efectuate de inspectoratele teritoriale de munca, ce vor fi
consemnate intr-un proces-verbal si vor face referire directa la respectarea
prevederilor Normelor generale de protectie a muncii, Normelor specifice de
securitate a muncii si ale celorlalte acte normative din domeniu;
c) copii de pe lista cuprinzand bolile profesionale sau sinteza analizelor
medicale si fisa de evaluare prevazuta in anexa nr. 2 sau 3.
(2) Avizul acordat are o valabilitate de cel mult 3 ani, cu posibilitate de
prelungire.
Art. 5. - (1) Angajatorul este obligat sa depuna la casele teritoriale de pensii,
la definitivarea contractului colectiv de munca, avizul inspectoratului
teritorial de munca prin care se dovedeste incadrarea locurilor de munca in
conditii deosebite si lista cuprinzand categoriile profesionale care lucreaza in
aceste locuri de munca.
(2) Modificarile intervenite referitoare la locurile de munca in conditii
deosebite, lista cuprinzand activitatile si categoriile profesionale vor fi
comunicate caselor teritoriale de pensii de catre angajator.
(3) Angajatorul este obligat sa depuna lunar la casele teritoriale de pensii
lista cuprinzand persoanele care in luna anterioara si-au desfasurat activitatea
in locuri de munca in conditii deosebite.
(4) Modelul listelor, termenele si modalitatile de depunere sau comunicare a
acestor documente se vor stabili prin hotarare a Consiliului de administratie al
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
Art. 6. - (1) Inspectia Muncii si Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale vor transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
lista cuprinzand locurile de munca in conditii deosebite si categoriile
profesionale care lucreaza in aceste locuri de munca.
(2) Modelul listelor, termenele si modalitatile de depunere sau de comunicare a
acestor documente se vor stabili de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 7. - Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se va face numai
in situatia in care angajatorii au luat masurile tehnico-organizatorice potrivit
Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, Normelor generale de protectie
a muncii, Normelor specifice de securitate a muncii si altor reglementari
tehnice aplicabile.
Art. 8. - (1) Angajatorii care si-au nominalizat locuri de munca in conditii
deosebite si care nu se incadreaza in prevederile art. 7 sunt obligati ca pe o
perioada de 6 ani de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, sa ia toate masurile tehnico-organizatorice pentru a
normaliza conditiile de munca in conformitate cu Legea nr. 90/1996, republicata,
cu Normele generale de protectie a muncii, Normele specifice de securitate a
muncii sau cu alte reglementari aplicabile in domeniu.
(2) In perioada prevazuta la alin. (1) locurile de munca se considera incadrate
in locuri de munca in conditii deosebite pe toata durata luarii masurilor
tehnico-organizatorice pentru normalizarea conditiilor de munca.
(3) Angajatorii vor raporta semestrial inspectoratelor teritoriale de munca in a
caror raza isi desfasoara activitatea respectiva realizarea masurilor
tehnico-organizatorice pentru normalizarea conditiilor de munca, in vederea
prevenirii accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale.
(4) La termenele scadente ale masurilor stabilite sau dupa perioada prevazuta la
alin. (1) dispozitiile alin. (2) isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 9. - Angajatorii care au nominalizate locuri de munca in conditii deosebite
sunt obligati, pe propria cheltuiala, sa ii supuna controlului medical periodic,
in conformitate cu reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei, pe toti
salariatii care isi desfasoara activitatea in aceste conditii, prin institutii
abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 10. - Incadrarea tuturor categoriilor de salariati in locurile de munca in
conditii deosebite se face numai in cazul in care activitatea lor se desfasoara
efectiv in aceste locuri de munca potrivit programului normal de lucru.
Art. 11. - (1) Nominalizarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in
locurile de munca in conditii deosebite, potrivit art. 10, se face de angajator
impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu
reprezentantii salariatilor, in cadrul Comitetului de securitate si sanatate in
munca acolo unde acesta este infiintat.
(2) Stagiul de cotizare in conditii deosebite de munca se stabileste in
conditiile legii.
Art. 12. - Perioadele in care un salariat lucreaza permanent in locuri de munca
in conditii deosebite se stabilesc prin decizie a angajatorului care
reglementeaza atributiile de serviciu ce revin fiecarui salariat conform
sarcinii specifice, in raport cu functia indeplinita.
Art. 13. - Perioada in care un salariat care lucreaza in locuri de munca in
conditii deosebite a fost in concediu de odihna sau in incapacitate de munca se
considera timp in care activitatea s-a desfasurat in conditiile locului de munca
in care a lucrat la data ivirii acestei situatii.
Art. 14. - (1) Dovedirea perioadelor de activitate desfasurata in locuri de
munca in conditii deosebite in vederea pensionarii se face pe baza inregistrarii
acestora in carnetul de munca, conform metodologiei stabilite de Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale, pe baza unei adeverinte emise de angajatorul la
care a lucrat salariatul respectiv sau pe baza listelor cuprinzand persoanele
care au desfasurat activitatea in locuri de munca in conditii deosebite.
(2) In cazul distrugerii arhivelor, dovedita cu acte, se poate reconstitui
potrivit legii, prin hotarare judecatoreasca, perioada lucrata in conditii
deosebite.
Art. 15. - Locurile de munca, activitatile si categoriile profesionale incadrate
in grupele I si a II-a de munca pana la intrarea in vigoare a prezentei hotarari
sunt considerate activitati desfasurate in conditii deosebite, cu exceptia celor
care, conform prevederilor Legii nr. 19/2000, sunt prevazute ca fiind activitati
desfasurate in locuri de munca in conditii speciale.
Art. 16. - Angajatorii care au locuri de munca, activitati si categorii
profesionale incadrate in grupele I si a II-a de munca vor face reevaluarea
acestora, in vederea incadrarii locurilor de munca in conditii deosebite,
respectand dispozitiile prezentei hotarari, in cel mult 90 zile de la data
intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 17. - Expertizarea tehnica a locurilor de munca in conditii deosebite se
efectueaza de angajator, inspectoratele teritoriale de munca, Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii sau de alte organisme
recunoscute de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 18. - Angajatorii care nu au primit aviz pentru incadrarea locurilor de
munca in conditii deosebite pot formula plangere in termen de 15 zile de la data
comunicarii, la Inspectia Muncii, care o va solutiona in termen de 30 de zile.
Art. 19. - Costurile activitatilor de expertizare, de determinari de noxe, de
control medical, precum si cele legate de obtinerea avizului inspectoratului
teritorial de munca se suporta de catre angajator.
Art. 20. - Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 aprilie 2001.
Art. 21. - Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 22. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 407/1990 privind reglementarea unor drepturi ce se
acorda salariatilor din unitatile de cercetare, explorare, exploatare si
prelucrare a materiilor prime nucleare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 156 din 9 iulie 1992, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 478/1990 privind locurile de munca, activitatile si
categoriile profesionale din Intreprinderea "Acumulatorul" Bucuresti si
Intreprinderea de Produse Electrotehnice (Fabrica de acumulatori) Bistrita ce se
incadreaza in grupele I si a II-a de munca in vederea pensionarii, precum si
conditiile de pensionare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 din 24 aprilie 1992;
c) Hotararea Guvernului nr. 559/1990 privind acordarea unor drepturi
personalului din industria chimica si petrochimica, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 8 mai 1992, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) Hotararea Guvernului nr. 481/1990 privind incadrarea personalului in grupele
I si a II-a de munca de la locurile de munca si activitatile cu conditii
deosebite aparute dupa anul 1969 in unitatile Ministerului Industriei
Metalurgice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 24
aprilie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) Hotararea Guvernului nr. 647/1990 privind acordarea unor drepturi
personalului din unitatile subordonate Ministerului Industriei Usoare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 86 din 7 mai 1992;
f) Hotararea Guvernului nr. 671/1990 privind incadrarea in grupa I de munca in
vederea pensionarii a personalului existent la I.R.E.M.O.A.S. Bucuresti, in
cadrul Atelierului de acoperiri metalice pe cale galvanica, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 86 din 7 mai 1992;
g) Hotararea Guvernului nr. 1.223/1990 privind incadrarea in grupa a II-a de
munca, in vederea pensionarii, a unor locuri de munca sau activitati din
constructii-montaj, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
109 din 27 mai 1992;
h) Hotararea Guvernului nr. 406/1991 privind locurile de munca, activitatile si
categoriile de personal din Combinatul de Metalurgie Neferoasa Copsa Mica,
Intreprinderea de Metalurgie Neferoasa Firiza si Intreprinderea Metalurgica "Neferal"
Bucuresti ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii,
precum si conditiile de pensionare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 132 din 16 iunie 1992;
i) Hotararea Guvernului nr. 620/1992 privind incadrarea in grupa I si a II-a de
munca, in vederea pensionarii, a unor lucratori din activitatea de exploatare si
transport forestier, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
265 din 27 octombrie 1992;
j) Hotararea Guvernului nr. 456 din 28 aprilie 1990 privind acordarea unor
drepturi personalului din industria chimica si petrochimica;
k) Hotararea Guvernului nr. 512/P.R. din 10 februarie 1990 privind stabilirea
unor drepturi pentru personalul din cadrul Combinatului Metalurgic de Metale
Neferoase Copsa Mica;
l) Ordinul comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului
sanatatii nr. 253/1M/7.503 din 7 august 1995 privind precizarea locurilor de
munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite din
Serviciul de Telecomunicatii Speciale care se incadreaza in grupele I si II de
munca in vederea pensionarii;
m) Ordinul comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului
sanatatii nr. 2.120/662/1999 privind incadrarea in grupa II de munca a unor
locuri de munca si activitati din cadrul Societatii Comerciale "Aerostar" - S.A.
Bacau, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 508 din 20
octombrie 1999;
n) orice alte dispozitii contrare prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Bucuresti, 22 februarie 2001.
Nr. 261.
ANEXA Nr. 1
A. Institutiile abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei pentru evidenta
bolilor profesionale:
a) institutele de sanatate publica - colectivul Epidemiologia bolilor
profesionale, a bolilor legate de profesiune si comunicarea riscului;
b) Centrul de Calcul, Statistica Sanitara si Documentare Medicala - colectivul
Statistica bolilor profesionale;
c) directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti -
compartimentul Supravegherea starii de sanatate si programe de sanatate publica.
B. Institutii care au in structura laboratoare abilitate pentru efectuarea
determinarilor de noxe profesionale:
a) directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) clinicile de medicina muncii sau boli profesionale;
c) Inspectia Muncii, prin Centrul de Monitorizare a Unitatilor cu Risc
Profesional
d) alte laboratoare abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei si recunoscute
de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
ANEXA Nr. 2
FISA
de evaluare pentru incadrarea in conditii deosebite a locurilor de munca
prin aplicarea criteriilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si b)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
| | | Noxe profesionale | | | |
| | Locuri de munca | ce depasesc | Efectele | | |
|Nr. | |limitele admisibile| asupra starii de sanatate |Concluzii|Observatii|
|crt.|--------------------------------+-------------------+----------------------------|
| |
| |Sectie, atelier etc.| Numarul | Noxa | Valoarea |Indicatorii|Factorul (noxa)
| | |
| | |de angajati| | | biologici |nociv incriminat| | |
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------+----------------+---------+----------|
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIRECTOR, SINDICAT, REPREZENTANT CSSM,
............... ............... ........................
ANEXA Nr. 3
FISA
de evaluare pentru incadrarea in conditii deosebite a locurilor de munca
prin aplicarea criteriilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si c)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
| | | Noxe profesionale | | |
| | Locuri de munca | ce depasesc | Efectele | |
|Nr. | |limitele admisibile| asupra starii de sanatate |Concluzii|
|crt.|--------------------------------+-------------------+----------------------------------|
|
| |Sectie, atelier etc.| Numarul | Noxa | Valoarea |Morbiditatea prin|Factorul
(noxa) | |
| | |de angajati| | |boli profesionale|nociv incriminat| |
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
|----+--------------------+-----------+--------+----------+-----------------+----------------+---------|
------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIRECTOR, SINDICAT, REPREZENTANT CSSM,
............... ............... ........................