Legea nr. 319 din 14 iulie 2006 - Legea securitatii si sanatatii in munca
Parlamentul Romaniei
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 26/07/2006
Intrare in vigoare: 01/10/2006
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege are ca scop instituirea de masuri privind promovarea
imbunatatirii securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor.
(2) Prezenta lege stabileste principii generale referitoare la prevenirea
riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor,
eliminarea factorilor de risc si accidentare, informarea, consultarea,
participarea echilibrata potrivit legii, instruirea lucratorilor si a
reprezentantilor lor, precum si directiile generale pentru implementarea acestor
principii.
Art. 2. - Conventiile internationale si contractele bilaterale incheiate de
persoane juridice romane cu parteneri straini, in vederea efectuarii de lucrari
cu personal roman pe teritoriul altor tari, vor cuprinde clauze privind
securitatea si sanatatea in munca.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 3. - (1) Prezenta lege se aplica in toate sectoarele de activitate, atat
publice, cat si private.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica angajatorilor, lucratorilor si
reprezentantilor lucratorilor.
Art. 4. - (1) Fac exceptie de la prevederile art. 3 alin. (1) cazurile in care
particularitatile inerente ale anumitor activitati specifice din serviciile
publice, cum ar fi fortele armate sau politia, precum si cazurile de dezastre,
inundatii si pentru realizarea masurilor de protectie civila, vin in
contradictie cu prezenta lege.
(2) Īn cazurile prevazute la alin. (1) trebuie sa se asigure securitatea si
sanatatea lucratorilor, tinandu-se seama de principiile stabilite prin prezenta
lege.
Art. 5. - Īn sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatorul inteles:
a) lucrator - persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv
studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, precum si
ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care
presteaza activitati casnice;
b) angajator - persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori
de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea intreprinderii
si/sau unitatii;
c) alti participanti la procesul de munca - persoane aflate in intreprindere si/sau
unitate, cu permisiunea angajatorului, in perioada de verificare prealabila a
aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, persoane care presteaza
activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntariat, precum
si someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si
persoane care nu au contract individual de munca incheiat in forma scrisa si
pentru care se poate face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor
efectuate prin orice alt mijloc de proba;
d) reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii
si sanatatii lucratorilor - persoana aleasa, selectata sau desemnata de
lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in
ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii
lucratorilor in munca;
e) prevenire - ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate
etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor
profesionale;
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului,
produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de
serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de
circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate,
incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau
legata de profesiune;
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia
acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in
indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara
de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
h) boala profesionala - afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei
meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici
caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor
organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca;
i) echipament de munca - orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita
in munca;
j) echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat
sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor
riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de
munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini
acest obiectiv;
k) loc de munca - locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in
cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria
intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul
desfasurarii activitatii;
l) pericol grav si iminent de accidentare - situatia concreta, reala si actuala
careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in
orice moment;
m) stagiu de practica - instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau
specialitatii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si
somerii in perioada de reconversie profesionala;
n) securitate si sanatate in munca - ansamblul de activitati institutionalizate
avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de
munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor
si a altor persoane participante la procesul de munca;
o) incident periculos - evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul,
avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din
disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din
comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar
fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil
sa produca pagube materiale;
p) servicii externe - persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii,
abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii
si sanatatii in munca, conform legii;
q) accident usor - eveniment care are drept consecinta leziuni superficiale care
necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate
de munca cu o durata mai mica de 3 zile;
r) boala legata de profesiune - boala cu determinare multifactoriala, la care
unii factori determinanti sunt de natura profesionala.
CAPITOLUL III
Obligatiile angajatorilor
SECŢIUNEA 1
Obligatii generale ale angajatorilor
Art. 6. - (1) Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea
lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
(2) Īn cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este
exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu.
(3) Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu
aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
Art. 7. - (1) Īn cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa
ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si
sanatatii in munca.
(2) Angajatorul are obligatia sa urmareasca adaptarea masurilor prevazute la
alin. (1), tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea
situatiilor existente.
(3) Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile prevazute la alin. (1) si
(2) pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor
de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie,
in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a
diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea
ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile,
organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta
factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de
masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
(4) Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, tinand seama de
natura activitatilor din intreprindere si/sau unitate, angajatorul are obligatia:
a) sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv
la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice
utilizate si la amenajarea locurilor de munca;
b) ca, ulterior evaluarii prevazute la lit. a) si daca este necesar, masurile de
prevenire, precum si metodele de lucru si de productie aplicate de catre
angajator sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei
sanatatii lucratorilor si sa fie integrate in ansamblul activitatilor
intreprinderii si/sau unitatii respective si la toate nivelurile ierarhice;
c) sa ia in considerare capacitatile lucratorului in ceea ce priveste
securitatea si sanatatea in munca, atunci cand ii incredinteaza sarcini;
d) sa asigure ca planificarea si introducerea de noi tehnologii sa faca obiectul
consultarilor cu lucratorii si/sau reprezentantii acestora in ceea ce priveste
consecintele asupra securitatii si sanatatii lucratorilor, determinate de
alegerea echipamentelor, de conditiile si mediul de munca;
e) sa ia masurile corespunzatoare pentru ca, in zonele cu risc ridicat si
specific, accesul sa fie permis numai lucratorilor care au primit si si-au
insusit instructiunile adecvate.
(5) Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, atunci cand in
acelasi loc de munca isi desfasoara activitatea lucratori din mai multe
intreprinderi si/sau unitati, angajatorii acestora au urmatoarele obligatii:
a) sa coopereze in vederea implementarii prevederilor privind securitatea,
sanatatea si igiena in munca, luand in considerare natura activitatilor;
b) sa isi coordoneze actiunile in vederea protectiei lucratorilor si prevenirii
riscurilor profesionale, luand in considerare natura activitatilor;
c) sa se informeze reciproc despre riscurile profesionale;
d) sa informeze lucratorii si/sau reprezentantii acestora despre riscurile
profesionale.
(6) Masurile privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu trebuie sa
comporte in nicio situatie obligatii financiare pentru lucratori.
SECŢIUNEA a 2-a
Servicii de prevenire si protectie
Art. 8. - (1) Fara a aduce atingere obligatiilor prevazute la art. 6 si 7,
angajatorul desemneaza unul sau mai multi lucratori pentru a se ocupa de
activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor
profesionale din intreprindere si/sau unitate, denumiti in continuare lucratori
desemnati.
(2) Lucratorii desemnati nu trebuie sa fie prejudiciati ca urmare a activitatii
lor de protectie si a celei de prevenire a riscurilor profesionale.
(3) Lucratorii desemnati trebuie sa dispuna de timpul necesar pentru a-si putea
indeplini obligatiile ce le revin prin prezenta lege.
(4) Daca in intreprindere si/sau unitate nu se pot organiza activitatile de
prevenire si cele de protectie din lipsa personalului competent, angajatorul
trebuie sa recurga la servicii externe.
(5) Īn cazul in care angajatorul apeleaza la serviciile externe prevazute la
alin. (4), acestea trebuie sa fie informate de catre angajator asupra factorilor
cunoscuti ca au efecte sau sunt susceptibili de a avea efecte asupra securitatii
si sanatatii lucratorilor si trebuie sa aiba acces la informatiile prevazute la
art. 16 alin. (2).
(6) Lucratorii desemnati trebuie sa aiba, in principal, atributii privind
securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare.
Art. 9. - (1) Īn toate cazurile, pentru a se ocupa de organizarea activitatilor
de prevenire si a celor de protectie, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau
unitatii si/sau de riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de
distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii, se impune ca:
a) lucratorii desemnati sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna de mijloacele
adecvate;
b) serviciile externe sa aiba aptitudinile necesare si sa dispuna de mijloace
personale si profesionale adecvate;
c) lucratorii desemnati si serviciile externe sa fie in numar suficient.
(2) Prevenirea riscurilor, precum si protectia sanatatii si securitatea
lucratorilor trebuie sa fie asigurate de unul sau mai multi lucratori, de un
serviciu ori de servicii distincte din interiorul sau din exteriorul
intreprinderii si/sau unitatii.
(3) Lucratorul/lucratorii si/sau serviciul/serviciile prevazute la alin. (2)
trebuie sa colaboreze intre ei ori de cate ori este necesar.
(4) Īn cazul microintreprinderilor si al intreprinderilor mici, in care se
desfasoara activitati fara riscuri deosebite, angajatorul isi poate asuma
atributiile din domeniul securitatii si sanatatii in munca pentru realizarea
masurilor prevazute de prezenta lege, daca are capacitatea necesara in domeniu.
(5) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei stabileste prin norme
metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi capacitatile si
aptitudinile necesare, precum si numarul considerat suficient, prevazute la alin.
(1) si (4).
SECŢIUNEA a 3-a
Primul ajutor, stingerea incendiilor, evacuarea lucratorilor,
pericol grav si iminent
Art. 10. - (1) Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa ia masurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea
incendiilor si evacuarea lucratorilor, adaptate naturii activitatilor si marimii
intreprinderii si/sau unitatii, tinand seama de alte persoane prezente;
b) sa stabileasca legaturile necesare cu serviciile specializate, indeosebi in
ceea ce priveste primul ajutor, serviciul medical de urgenta, salvare si
pompieri.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze
lucratorii care aplica masurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor si de
evacuare a lucratorilor.
(3) Numarul lucratorilor mentionati la alin. (2), instruirea lor si echipamentul
pus la dispozitia acestora trebuie sa fie adecvate marimii si/sau riscurilor
specifice intreprinderii si/sau unitatii.
Art. 11. - (1) Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa informeze, cat mai curand posibil, toti lucratorii care sunt sau pot fi
expusi unui pericol grav si iminent despre riscurile implicate de acest pericol,
precum si despre masurile luate ori care trebuie sa fie luate pentru protectia
lor;
b) sa ia masuri si sa furnize instructiuni pentru a da lucratorilor
posibilitatea sa opreasca lucrul si/sau sa paraseasca imediat locul de munca si
sa se indrepte spre o zona sigura, in caz de pericol grav si iminent;
c) sa nu impuna lucratorilor reluarea lucrului in situatia in care inca exista
un pericol grav si iminent, in afara cazurilor exceptionale si pentru motive
justificate.
(2) Lucratorii care, in cazul unui pericol grav si iminent, parasesc locul de
munca si/sau o zona periculoasa nu trebuie sa fie prejudiciati si trebuie sa fie
protejati impotriva oricaror consecinte negative si nejustificate pentru acestia.
(3) Angajatorul trebuie sa se asigure ca, in cazul unui pericol grav si iminent
pentru propria securitate sau a altor persoane, atunci cand seful ierarhic
imediat superior nu poate fi contactat, toti lucratorii sunt apti sa aplice
masurile corespunzatoare, in conformitate cu cunostintele lor si cu mijloacele
tehnice de care dispun, pentru a evita consecintele unui astfel de pericol.
(4) Lucratorii nu trebuie sa fie prejudiciati pentru cazurile prevazute la alin.
(3), cu exceptia situatiilor in care acestia actioneaza imprudent sau dau dovada
de neglijenta grava.
SECŢIUNEA a 4-a
Alte obligatii ale angajatorilor
Art. 12. - (1) Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze si sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor pentru
securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la
riscuri specifice;
b) sa decida asupra masurilor de protectie care trebuie luate si, dupa caz,
asupra echipamentului de protectie care trebuie utilizat;
c) sa tina evidenta accidentelor de munca ce au ca urmare o incapacitate de
munca mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor usoare, a bolilor profesionale,
a incidentelor periculoase, precum si a accidentelor de munca, astfel cum sunt
definite la art. 5 lit. g);
d) sa elaboreze pentru autoritatile competente si in conformitate cu
reglementarile legale rapoarte privind accidentele de munca suferite de
lucratorii sai.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, in
functie de natura activitatilor si de marimea intreprinderilor, se vor stabili
obligatiile ce revin diferitelor categorii de intreprinderi cu privire la
intocmirea documentelor prevazute la alin. (1).
Art. 13. - Īn vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca
si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale,
angajatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a constructiilor, a
echipamentelor de munca, precum si de elaborare a tehnologiilor de fabricatie,
solutii conforme prevederilor legale in vigoare privind securitatea si sanatatea
in munca, prin a caror aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de
accidentare si de imbolnavire profesionala a lucratorilor;
b) sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice,
sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe
care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii;
c) sa obtina autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si
sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform
prevederilor legale;
d) sa stabileasca pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile si
raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca,
corespunzator functiilor exercitate;
e) sa elaboreze instructiuni proprii, in spiritul prezentei legi, pentru
completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca,
tinand seama de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate
in responsabilitatea lor;
f) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti lucratorii
a masurilor prevazute in planul de prevenire si de protectie stabilit, precum si
a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin
lucratorii desemnati, prin propria competenta sau prin servicii externe;
g) sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii si instruirii
lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si diafilme cu privire la
securitatea si sanatatea in munca;
h) sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra
riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra
masurilor de prevenire si de protectie necesare;
i) sa ia masuri pentru autorizarea exercitarii meseriilor si a profesiilor
prevazute de legislatia specifica;
j) sa angajeze numai persoane care, in urma examenului medical si, dupa caz, a
testarii psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de munca pe care
urmeaza sa o execute si sa asigure controlul medical periodic si, dupa caz,
controlul psihologic periodic, ulterior angajarii;
k) sa tina evidenta zonelor cu risc ridicat si specific prevazute la art. 7
alin. (4) lit. e);
l) sa asigure functionarea permanenta si corecta a sistemelor si dispozitivelor
de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de
captare, retinere si neutralizare a substantelor nocive degajate in desfasurarea
proceselor tehnologice;
m) sa prezinte documentele si sa dea relatiile solicitate de inspectorii de
munca in timpul controlului sau al efectuarii cercetarii evenimentelor;
n) sa asigure realizarea masurilor dispuse de inspectorii de munca cu prilejul
vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
o) sa desemneze, la solicitarea inspectorului de munca, lucratorii care sa
participe la efectuarea controlului sau la cercetarea evenimentelor;
p) sa nu modifice starea de fapt rezultata din producerea unui accident mortal
sau colectiv, in afara de cazurile in care mentinerea acestei stari ar genera
alte accidente ori ar periclita viata accidentatilor si a altor persoane;
q) sa asigure echipamente de munca fara pericol pentru securitatea si sanatatea
lucratorilor;
r) sa asigure echipamente individuale de protectie;
s) sa acorde obligatoriu echipament individual de protectie nou, in cazul
degradarii sau al pierderii calitatilor de protectie.
Art. 14. - Alimentatia de protectie se acorda in mod obligatoriu si gratuit de
catre angajatori persoanelor care lucreaza in conditii de munca ce impun acest
lucru si se stabileste prin contractul colectiv de munca si/sau contractul
individual de munca.
Art. 15. - (1) Materialele igienico-sanitare se acorda in mod obligatoriu si
gratuit de catre angajatori.
(2) Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum si locurile de munca ce
impun acordarea acestora se stabilesc prin contractul colectiv de munca si/sau
contractul individual de munca.
SECŢIUNEA a 5-a
Informarea lucratorilor
Art. 16. - (1) Ţinand seama de marimea intreprinderii si/sau a unitatii,
angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare, astfel incat lucratorii si/sau
reprezentantii acestora sa primeasca, in conformitate cu prevederile legale,
toate informatiile necesare privind:
a) riscurile pentru securitate si sanatate in munca, precum si masurile si
activitatile de prevenire si protectie atat la nivelul intreprinderii si/sau
unitatii, in general, cat si la nivelul fiecarui post de lucru si/sau fiecarei
functii;
b) masurile luate in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) si (3).
(2) Angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare astfel incat angajatorii
lucratorilor din orice intreprindere si/sau unitate exterioara, care desfasoara
activitati in intreprinderea si/sau in unitatea sa, sa primeasca informatii
adecvate privind aspectele la care s-a facut referire la alin. (1), care privesc
acesti lucratori.
Art. 17. - Angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare pentru ca lucratorii
desemnati sau reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul
securitatii si sanatatii lucratorilor, in vederea indeplinirii atributiilor si
in conformitate cu prevederile prezentei legi, sa aiba acces la:
a) evaluarea riscurilor si masurile de protectie, prevazute la art. 12 alin. (1)
lit. a) si b);
b) evidenta si rapoartele prevazute la art. 12 alin. (1) lit. c) si d);
c) informatii privind masurile din domeniul securitatii si sanatatii in munca,
precum si informatii provenind de la institutiile de control si autoritatile
competente in domeniu.
SECŢIUNEA a 6-a
Consultarea si participarea lucratorilor
Art. 18. - (1) Angajatorii consulta lucratorii si/sau reprezentantii lor si
permit participarea acestora la discutarea tuturor problemelor referitoare la
securitatea si sanatatea in munca.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) implica:
a) consultarea lucratorilor;
b) dreptul lucratorilor si/sau reprezentantilor lor sa faca propuneri;
c) participarea echilibrata.
(3) Lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor definiti la art. 5 lit. d) iau
parte in mod echilibrat sau sunt consultati in prealabil si in timp util de
catre angajator cu privire la:
a) orice masura care ar afecta semnificativ securitatea si sanatatea in munca;
b) desemnarea lucratorilor la care s-a facut referire la art. 8 alin. (1) si la
art. 10 alin. (2), precum si cu privire la activitatile la care s-a facut
referire la art. 8 alin. (1);
c) informatiile la care s-a facut referire in art. 12 alin. (1), art. 16 si 17;
d) recurgerea, dupa caz, la servicii externe, conform art. 8 alin. (4);
e) organizarea si planificarea instruirii prevazute la art. 20 si 21.
(4) Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii
si sanatatii lucratorilor au dreptul sa solicite angajatorului sa ia masuri
corespunzatoare si sa prezinte propuneri in acest sens, in scopul diminuarii
riscurilor pentru lucratori si/sau al eliminarii surselor de pericol.
(5) Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii
si sanatatii lucratorilor sau lucratorii nu pot fi prejudiciati din cauza
activitatilor la care s-a facut referire in alin. (1)-(3).
(6) Angajatorul trebuie sa acorde reprezentantilor lucratorilor cu raspunderi
specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor un timp adecvat,
fara diminuarea drepturilor salariale, si sa le furnizeze mijloacele necesare
pentru a-si putea exercita drepturile si atributiile care decurg din prezenta
lege.
(7) Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii
si sanatatii lucratorilor si/sau lucratorii au dreptul sa apeleze la
autoritatile competente, in cazul in care considera ca masurile adoptate si
mijloacele utilizate de catre angajator nu sunt suficiente pentru asigurarea
securitatii si sanatatii in munca.
(8) Reprezentantilor lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul
securitatii si sanatatii lucratorilor trebuie sa li se acorde posibilitatea de
a-si prezenta observatiile inspectorilor de munca si inspectorilor sanitari, in
timpul vizitelor de control.
Art. 19. - Īn vederea realizarii prevederilor art. 16, 17 si ale art. 18 alin.
(1), la nivelul angajatorului se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza
comitete de securitate si sanatate in munca.
SECŢIUNEA a 7-a
Instruirea lucratorilor
Art. 20. - (1) Angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare
lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii
si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de
lucru, specifice locului de munca si postului sau:
a) la angajare;
b) la schimbarea locului de munca sau la transfer;
c) la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale
echipamentului existent;
d) la introducerea oricarei noi tehnologii sau proceduri de lucru;
e) la executarea unor lucrari speciale.
(2) Instruirea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie:
a) adaptata evolutiei riscurilor sau aparitiei unor noi riscuri;
b) periodica si ori de cate ori este necesar.
(3) Angajatorul se va asigura ca lucratorii din intreprinderi si/sau unitati din
exterior, care desfasoara activitati in intreprinderea si/sau unitatea proprie,
au primit instructiuni adecvate referitoare la riscurile legate de securitate si
sanatate in munca, pe durata desfasurarii activitatilor.
(4) Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii
si sanatatii in munca au dreptul la instruire corespunzatoare.
Art. 21. - (1) Instruirea prevazuta la art. 20 alin. (1), (2) si (4) nu poate fi
realizata pe cheltuiala lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora.
(2) Instruirea prevazuta la art. 20 alin. (1) si (2) trebuie sa se realizeze in
timpul programului de lucru.
(3) Instruirea prevazuta la art. 20 alin. (4) trebuie sa se efectueze in timpul
programului de lucru, fie in interiorul, fie in afara intreprinderii si/sau
unitatii.
CAPITOLUL IV
Obligatiile lucratorilor
Art. 22. - Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea, in
conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite
din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare
sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care
pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
Art. 23. - (1) Īn mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor prevazute la
art. 22, lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase,
echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa
utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau
inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale
masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa
utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice
situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol
pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a
sistemelor de protectie;
e) sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca si/sau angajatorului
accidentele suferite de propria persoana;
f) sa coopereze cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, atat timp cat
este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte
dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia
sanatatii si securitatii lucratorilor;
g) sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii
desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si
conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate,
in domeniul sau de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul
securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii
sanitari.
(2) Obligatiile prevazute la alin. (1) se aplica, dupa caz, si celorlalti
participanti la procesul de munca, potrivit activitatilor pe care acestia le
desfasoara.
CAPITOLUL V
Supravegherea sanatatii
Art. 24. - Masurile prin care se asigura supravegherea corespunzatoare a
sanatatii lucratorilor in functie de riscurile privind securitatea si sanatatea
in munca se stabilesc potrivit reglementarilor legale.
Art. 25. - (1) Masurile prevazute la art. 24 vor fi stabilite astfel incat
fiecare lucrator sa poata beneficia de supravegherea sanatatii la intervale
regulate.
(2) Supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata prin medicii de medicina
a muncii.
CAPITOLUL VI
Comunicarea, cercetarea, inregistrarea si raportarea evenimentelor
SECŢIUNEA 1
Evenimente
Art. 26. - Orice eveniment, asa cum este definit la art. 5 lit. f), va fi
comunicat de indata angajatorului, de catre conducatorul locului de munca sau de
orice alta persoana care are cunostinta despre producerea acestuia.
Art. 27. - (1) Angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata,
dupa cum urmeaza:
a) inspectoratelor teritoriale de munca, toate evenimentele asa cum sunt
definite la art. 5 lit. f);
b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile
ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate
sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmarire penala, dupa caz.
(2) Orice medic, inclusiv medicul de medicina a muncii aflat intr-o relatie
contractuala cu angajatorul, conform prevederilor legale, va semnala obligatoriu
suspiciunea de boala profesionala sau legata de profesiune, depistata cu
prilejul prestatiilor medicale.
(3) Semnalarea prevazuta la alin. (2) se efectueaza catre autoritatea de
sanatate publica teritoriala sau a municipiului Bucuresti, de indata, la
constatarea cazului.
Art. 28. - Īn cazul accidentelor de circulatie produse pe drumurile publice, in
care printre victime sunt si persoane aflate in indeplinirea unor sarcini de
serviciu, organele de politie rutiera competente vor trimite institutiilor
si/sau persoanelor fizice/juridice prevazute la art. 29 alin. (1) lit. a) si b),
in termen de 5 zile de la data solicitarii, un exemplar al procesului-verbal de
cercetare la fata locului.
Art. 29. - (1) Cercetarea evenimentelor este obligatorie si se efectueaza dupa
cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate
temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au
produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective,
incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate
temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in
situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele
evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a
municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a
bolilor legate de profesiune.
(2) Rezultatul cercetarii evenimentului se va consemna intr-un proces-verbal.
(3) Īn caz de deces al persoanei accidentate ca urmare a unui eveniment,
institutia medico-legala competenta este obligata sa inainteze inspectoratului
teritorial de munca, in termen de 7 zile de la data decesului, o copie a
raportului de constatare medico-legala.
SECŢIUNEA a 2-a
Accidente de munca
Art. 30. - (1) Īn sensul prevederilor art. 5 lit. g), este, de asemenea,
accident de munca:
a) accidentul suferit de persoane aflate in vizita in intreprindere si/sau
unitate, cu permisiunea angajatorului;
b) accidentul suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de
interes public, inclusiv in cadrul unor activitati culturale, sportive, in tara
sau in afara granitelor tarii, in timpul si din cauza indeplinirii acestor
sarcini;
c) accidentul survenit in cadrul activitatilor culturalsportive organizate, in
timpul si din cauza indeplinirii acestor activitati;
d) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse
din proprie initiativa pentru salvarea de vieti omenesti;
e) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse
din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care
ameninta avutul public si privat;
f) accidentul cauzat de activitati care nu au legatura cu procesul muncii, daca
se produce la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, in
calitate de angajator, ori in alt loc de munca organizat de acestia, in timpul
programului de munca, si nu se datoreaza culpei exclusive a accidentatului;
g) accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul
normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si
invers;
h) accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau
de la adresa persoanei fizice la locul de munca sau de la un loc de munca la
altul, pentru indeplinirea unei sarcini de munca;
i) accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau
de la adresa persoanei fizice la care este incadrata victima, ori de la orice
alt loc de munca organizat de acestea, la o alta persoana juridica sau fizica,
pentru indeplinirea sarcinilor de munca, pe durata normala de deplasare;
j) accidentul suferit inainte sau dupa incetarea lucrului, daca victima prelua
sau preda uneltele de lucru, locul de munca, utilajul ori materialele, daca
schimba imbracamintea personala, echipamentul individual de protectie sau orice
alt echipament pus la dispozitie de angajator, daca se afla in baie ori in
spalator sau daca se deplasa de la locul de munca la iesirea din intreprindere
sau unitate si invers;
k) accidentul suferit in timpul pauzelor regulamentare, daca acesta a avut loc
in locuri organizate de angajator, precum si in timpul si pe traseul normal spre
si de la aceste locuri;
l) accidentul suferit de lucratori ai angajatorilor romani sau de persoane
fizice romane, delegati pentru indeplinirea indatoririlor de serviciu in afara
granitelor tarii, pe durata si traseul prevazute in documentul de deplasare;
m) accidentul suferit de personalul roman care efectueaza lucrari si servicii pe
teritoriul altor tari, in baza unor contracte, conventii sau in alte conditii
prevazute de lege, incheiate de persoane juridice romane cu parteneri straini,
in timpul si din cauza indeplinirii indatoririlor de serviciu;
n) accidentul suferit de cei care urmeaza cursuri de calificare, recalificare
sau perfectionare a pregatirii profesionale, in timpul si din cauza efectuarii
activitatilor aferente stagiului de practica;
o) accidentul determinat de fenomene sau calamitati naturale, cum ar fi furtuna,
viscol, cutremur, inundatie, alunecari de teren, trasnet (electrocutare), daca
victima se afla in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor
de serviciu;
p) disparitia unei persoane, in conditiile unui accident de munca si in
imprejurari care indreptatesc presupunerea decesului acesteia;
q) accidentul suferit de o persoana aflata in indeplinirea atributiilor de
serviciu, ca urmare a unei agresiuni.
(2) Īn situatiile mentionate la alin. (1) lit. g), h), i) si l), deplasarea
trebuie sa se faca fara abateri nejustificate de la traseul normal si, de
asemenea, transportul sa se faca in conditiile prevazute de reglementarile de
securitate si sanatate in munca sau de circulatie in vigoare.
Art. 31. - Accidentele de munca se clasifica, in raport cu urmarile produse si
cu numarul persoanelor accidentate, in:
a) accidente care produc incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile
calendaristice;
b) accidente care produc invaliditate;
c) accidente mortale;
d) accidente colective, cand sunt accidentate cel putin 3 persoane in acelasi
timp si din aceeasi cauza.
Art. 32. - (1) Īnregistrarea accidentului de munca se face pe baza
procesului-verbal de cercetare.
(2) Accidentul de munca inregistrat de angajator se raporteaza de catre acesta
la inspectoratul teritorial de munca, precum si la asigurator, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Bolile profesionale
Art. 33. - Īn sensul prevederilor art. 5 lit. h), afectiunile suferite de elevi
si studenti in timpul efectuarii instruirii practice sunt, de asemenea, boli
profesionale.
Art. 34. - (1) Declararea bolilor profesionale este obligatorie si se face de
catre medicii din cadrul autoritatilor de sanatate publica teritoriale si a
municipiului Bucuresti.
(2) Cercetarea cauzelor imbolnavirilor profesionale, in vederea confirmarii sau
infirmarii lor, precum si stabilirea de masuri pentru prevenirea altor
imbolnaviri se fac de catre specialistii autoritatilor de sanatate publica
teritoriale, in colaborare cu inspectorii din inspectoratele teritoriale de
munca.
(3) Declararea bolilor profesionale se face pe baza procesului-verbal de
cercetare.
(4) Bolile profesionale nou-declarate se raporteaza lunar de catre autoritatea
de sanatate publica teritoriala si a municipiului Bucuresti la Centrul national
de coordonare metodologica si informare privind bolile profesionale din cadrul
Institutului de Sanatate Publica Bucuresti, la Centrul de Calcul si Statistica
Sanitara Bucuresti, precum si la structurile teritoriale ale asiguratorului
stabilit conform legii.
(5) Intoxicatia acuta profesionala se declara, se cerceteaza si se inregistreaza
atat ca boala profesionala, cat si ca accident de munca.
CAPITOLUL VII
Grupuri sensibile la riscuri
Art. 35. - Grupurile sensibile la riscuri specifice, cum ar fi: femeile gravide,
lehuzele sau femeile care alapteaza, tinerii, precum si persoanele cu
dizabilitati, trebuie protejate impotriva pericolelor care le afecteaza in mod
specific.
Art. 36. - Angajatorii au obligatia sa amenajeze locurile de munca tinand seama
de prezenta grupurilor sensibile la riscuri specifice.
CAPITOLUL VIII
Infractiuni
Art. 37. - (1) Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si
sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste
masuri, daca se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident
de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a produs consecinte deosebite, pedeapsa
este inchisoarea de la un an la 3 ani sau amenda.
(3) Fapta prevazuta la alin. (1) savarsita din culpa se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la un an sau cu amenda, iar fapta prevazuta la alin. (2) savarsita
din culpa se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda.
Art. 38. - (1) Nerespectarea de catre orice persoana a obligatiilor si a
masurilor stabilite cu privire la securitatea si sanatatea in munca, daca prin
aceasta se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de
munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta in alin. (1) a produs consecinte deosebite, pedeapsa
este inchisoarea de la un an la 3 ani sau amenda.
(3) Daca nerespectarea consta in repunerea in functiune a instalatiilor,
masinilor si utilajelor, anterior eliminarii tuturor deficientelor pentru care
s-a luat masura opririi lor, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 2 ani sau
amenda.
(4) Faptele prevazute la alin. (1) si (3) savarsite din culpa se pedepsesc cu
inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, iar fapta prevazuta la alin. (2)
savarsita din culpa se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an sau cu
amenda.
CAPITOLUL IX
Contraventii
Art. 39. - (1) Constituie contraventii faptele savarsite de angajatorii aflati
in una dintre situatiile prevazute de prezenta lege.
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la
10.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 13 lit. b), c), p) si r).
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la
10.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 13 lit. n).
(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la
8.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) si b), art. 13 lit.
a), d)-f), h)-m) si o), art. 20, art. 29 alin. (1) lit. a) si ale art. 32 alin.
(2).
(5) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.500 lei la
7.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 7 alin. (4)-(6), art. 8, art. 11 alin.
(1) si (3), art. 13 lit. q) si s) si ale art. 27 alin. (1) lit. a) si b).
(6) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la
6.000 lei urmatoarele fapte:
a) incalcarea dispozitiilor art. 9 alin. (1), ale art. 10 si 16;
b) incalcarea dispozitiilor art. 14, 15 si ale art. 34 alin. (1).
(7) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la
5.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 11 alin. (2) si (4), ale art. 17, 19 si
21.
(8) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la
4.000 lei urmatoarele fapte:
a) incalcarea dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. c) si d), art. 13 lit. g),
art. 18 alin. (5) si (6) si ale art. 36;
b) incalcarea dispozitiilor art. 34 alin. (5).
(9) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la
10.000 lei nerespectarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca
privind:
a) fabricarea, transportul, depozitarea, manipularea sau utilizarea substantelor
ori preparatelor chimice periculoase si a deseurilor rezultate;
b) prevenirea prezentei peste limitele maxime admise a agentilor chimici, fizici
sau biologici, precum si suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale
organismului uman;
c) darea in exploatare sau repunerea in functiune, partiala ori totala, a
constructiilor, echipamentelor de munca noi sau reparate, precum si pentru
aplicarea proceselor tehnologice;
d) intocmirea si respectarea documentatiilor tehnice pentru executarea
lucrarilor care necesita masuri speciale de siguranta;
e) folosirea surselor de foc deschis si fumatul la locurile de munca unde
acestea sunt interzise;
f) prevenirea accidentelor prin electrocutare la executarea, exploatarea,
intretinerea si repararea instalatiilor si a echipamentelor electrice, precum si
pentru prevenirea efectelor electricitatii statice si ale descarcarilor
atmosferice;
g) asigurarea si folosirea instalatiilor electrice de constructie adecvate la
locurile de munca unde exista pericole de incendiu sau de explozie;
h) asigurarea celei de-a doua surse de alimentare cu energie electrica a
echipamentelor de munca;
i) transportul, manipularea si depozitarea echipamentelor de munca, materialelor
si produselor;
j) delimitarea, ingradirea si semnalizarea zonelor periculoase;
k) semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca;
l) asigurarea exploatarii fara pericole a recipientelor-butelii cu gaze
comprimate sau lichefiate, a instalatiilor mecanice sub presiune si a celor de
ridicat, a conductelor prin care circula fluide sub presiune si a altor asemenea
echipamente de munca;
m) utilizarea, intretinerea, revizia si repararea periodica a echipamentelor de
munca;
n) asigurarea, marcarea si intretinerea cailor de acces si de circulatie;
o) asigurarea iluminatului de siguranta;
p) organizarea activitatii de pastrare, intretinere si denocivizare a
echipamentului individual de protectie;
q) intocmirea documentelor de urmarire a parametrilor functionali ai
echipamentelor de munca si a rapoartelor de serviciu pentru instalatiile cu
regim special de exploatare;
r) aplicarea metodelor de exploatare miniera, executia, exploatarea si
intretinerea lucrarilor miniere, realizarea si functionarea sistemului de aeraj,
corespunzator clasificarii minelor din punctul de vedere al emanatiilor de gaze;
s) amenajarea locurilor de munca pentru lucrul la inaltime, in spatii inchise si
in conditii de izolare.
Art. 40. - Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei
la 10.000 lei neprezentarea de catre serviciile externe a raportului semestrial
de activitate.
Art. 41. - Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 39 alin. (2)-(9) si la
art. 40 se aplica angajatorilor.
Art. 42. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la
art. 39 alin. (2)-(9) si la art. 40 se fac de catre inspectorii de munca.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la art. 39
alin. (6) lit. b) si alin. (8) lit. b) se fac si de catre inspectorii sanitari
din cadrul Ministerului Sanatatii Publice si al unitatilor subordonate.
(3) Īn caz de constatare a unei situatii care se incadreaza in prevederile art.
37 si 38, inspectorii prevazuti la alin. (1) si (2) vor sesiza de indata
organele de urmarire penala competente, potrivit legii.
Art. 43. - (1) Prevederile art. 39 alin. (2)-(9) si ale art. 40 se completeaza
cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de
la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii
acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute de lege, corespunzator faptei
pentru care a fost sanctionat, inspectorul de munca facand mentiune despre
aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Art. 44. - Angajatorii raspund patrimonial, potrivit legii civile, pentru
prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de munca sau bolilor profesionale,
in masura in care daunele nu sunt acoperite integral prin prestatiile
asigurarilor sociale de stat.
CAPITOLUL X
Autoritati competente si institutii cu atributii in domeniu
Art. 45. - (1) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei este
autoritatea competenta in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
(2) Principalele atributii ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei in acest domeniu sunt urmatoarele:
a) elaboreaza politica si strategia nationala in domeniul securitatii si
sanatatii in munca, in colaborare cu Ministerul Sanatatii Publice si prin
consultarea cu alte institutii cu atributii in domeniu;
b) elaboreaza proiecte de acte normative in vederea implementarii unitare a
strategiei nationale si a acquis-ului comunitar din domeniu;
c) avizeaza reglementarile cu implicatii in domeniu initiate de alte institutii,
potrivit legii, si participa, dupa caz, la elaborarea unor astfel de
reglementari;
d) monitorizeaza aplicarea legislatiei pe baza datelor, a informatiilor si a
propunerilor transmise de institutiile aflate in subordine sau coordonare,
precum si ale celor cu care colaboreaza in desfasurarea activitatii;
e) abiliteaza persoane juridice si fizice pentru a presta servicii de protectie
si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, denumite in prezenta
lege servicii externe, la care se face referire la art. 8 alin. (4);
f) recunoaste, desemneaza, notifica si supravegheaza laboratoare de incercari,
precum si organisme din domeniul sau de competenta, in conditiile legii;
g) coordoneaza, in colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, elaborarea
programelor de cercetare de interes national in domeniul securitatii si
sanatatii in munca;
h) organizeaza, impreuna cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, activitatea de
pregatire generala si/sau de specialitate in domeniul securitatii si sanatatii
in munca pentru institutiile de invatamant;
i) desfasoara activitati de informare-documentare, potrivit legii;
j) avizeaza materiale de informare si instruire, cum ar fi suporturi de curs,
brosuri, pliante, afise elaborate de alte persoane juridice sau fizice, in
sensul asigurarii concordantei mesajelor pe care acestea le contin cu
prevederile legislatiei in vigoare;
k) reprezinta statul in relatiile internationale din domeniul sau de competenta.
Art. 46. - (1) Ministerul Sanatatii Publice, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, este autoritatea centrala in domeniul
asistentei de sanatate publica.
(2) Ministerul Sanatatii Publice indeplineste, in principal, urmatoarele
atributii in domeniul sanatatii lucratorilor la locul de munca:
a) coordoneaza activitatea de medicina a muncii la nivel national;
b) elaboreaza sau avizeaza reglementari pentru protectia sanatatii in relatie cu
mediul de munca, pentru promovarea sanatatii la locul de munca, precum si pentru
medicina muncii;
c) supravegheaza starea de sanatate a lucratorilor;
d) asigura formarea si perfectionarea profesionala in domeniul medicinei muncii;
e) coordoneaza activitatea de cercetare, declarare, inregistrare si evidenta a
bolilor profesionale si a celor legate de profesiune;
f) autorizeaza/avizeaza si controleaza calitatea serviciilor medicale acordate
lucratorilor la locul de munca;
g) colaboreaza cu alte institutii implicate in activitati cu impact asupra
sanatatii lucratorilor;
h) indeplineste si alte atributii, conform competentelor sale in domeniu,
reglementate prin legi speciale.
Art. 47. - (1) Inspectia Muncii reprezinta autoritatea competenta in ceea ce
priveste controlul aplicarii legislatiei referitoare la securitatea si sanatatea
in munca.
(2) Institutia prevazuta la alin. (1) controleaza modul in care se aplica
legislatia nationala din domeniul securitatii si sanatatii in munca la toate
persoanele fizice si juridice din sectoarele prevazute la art. 3 alin. (1), cu
exceptia celor prevazute la art. 50 alin. (1) si (2), si are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) controleaza realizarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale;
b) solicita masuratori si determinari, examineaza probe de produse si de
materiale in unitati si in afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente
sau situatii de pericol;
c) dispune sistarea activitatii sau scoaterea din functiune a echipamentelor de
munca, in cazul in care constata o stare de pericol grav si iminent de
accidentare sau de imbolnavire profesionala si sesizeaza, dupa caz, organele de
urmarire penala;
d) cerceteaza evenimentele conform competentelor, avizeaza cercetarea,
stabileste sau confirma caracterul accidentelor;
e) coordoneaza, in colaborare cu Institutul National de Statistica si cu
celelalte institutii implicate, dupa caz, sistemul de raportare si evidenta a
accidentelor de munca si a incidentelor, iar, in colaborare cu Ministerul
Sanatatii Publice, sistemul de raportare a bolilor profesionale sau legate de
profesie;
f) analizeaza activitatea serviciilor externe prevazute la art. 8 alin. (4) si
propune retragerea abilitarii, dupa caz;
g) raporteaza Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei situatiile
deosebite care necesita imbunatatirea reglementarilor din domeniul securitatii
si sanatatii in munca;
h) furnizeaza informatii celor interesati despre cele mai eficace mijloace de
respectare a legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Art. 48. - (1) Asiguratorul, stabilit de lege, reprezinta autoritatea competenta
in domeniul asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Institutia prevazuta la alin. (1) are atributii pentru:
a) sprijinirea activitatii de prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in
munca a angajatorilor;
b) reabilitarea medicala si, dupa caz, psihologica, precum si compensarea
victimelor accidentelor de munca si ale bolilor profesionale;
c) raportarea catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a
situatiilor deosebite care necesita imbunatatirea reglementarilor din domeniul
securitatii si sanatatii in munca.
Art. 49. - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii
fundamenteaza stiintific masurile de imbunatatire a activitatii de securitate si
sanatate in munca si promoveaza politica stabilita pentru acest domeniu.
Art. 50. - (1) Ministerul Apararii Nationale, structurile militare si
structurile in care isi desfasoara activitatea functionari publici cu statut
special din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, Directia Generala
a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, Serviciul Roman de
Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza,
Serviciul de Telecomunicatii Speciale, precum si Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare organizeaza, coordoneaza si controleaza
activitatea de securitate si sanatate in munca din unitatile lor, prin
serviciile de prevenire si protectie create sau desemnate de catre aceste
institutii, in scopul aplicarii prevederilor prezentei legi.
(2) Cercetarea, inregistrarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor
profesionale produse in unitatile din subordinea institutiilor prevazute la
alin. (1) se efectueaza de organele proprii ale acestora.
(3) Institutiile prevazute la alin. (1) pot elabora reglementari proprii pentru
aplicarea prezentei legi, in completarea celor existente la nivel national.
CAPITOLUL XI
Dispozitii finale
Art. 51. - (1) Se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, urmatoarele acte normative:
a) normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi;
b) transpunerea directivelor specifice referitoare la securitatea si sanatatea
in munca.
(2) Īn aplicarea prevederilor prezentei legi, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei va elabora proiecte de acte normative necesare implementarii
si/sau adaptarii situatiilor existente la cerintele prezentei legi.
Art. 52. - (1) Activitatile de interes national in domeniul securitatii si
sanatatii in munca si sursele de acoperire a cheltuielilor necesare in vederea
realizarii acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Activitatile de interes national privind cercetarea stiintifica in domeniul
securitatii si sanatatii in munca se finanteaza din fondurile prevazute pentru
acestea, potrivit legii.
Art. 53. - (1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 octombrie 2006.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea protectiei
muncii nr. 90/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
47 din 29 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, Decretul
Consiliului de Stat nr. 400/1981 pentru instituirea unor reguli privind
exploatarea si intretinerea instalatiilor, utilajelor si masinilor, intarirea
ordinii si disciplinei in munca in unitatile cu foc continuu sau care au
instalatii cu grad ridicat de pericol in exploatare, republicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 5 din 11 ianuarie 1982, precum si orice alte dispozitii
contrare.
*
Prezenta lege transpune Directiva Consiliului nr. 89/391/CEE privind
introducerea de masuri pentru promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii
lucratorilor la locul de munca, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene (JOCE) nr. L 183/1989.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR PREŞEDINTELE SENATULUI
BOGDAN OLTEANU
NICOLAE VACAROIU
Bucuresti, 14 iulie 2006.
Nr. 319.